„A megszabadult ember tudja, ha szabadságát önmagának megtartja, hogy élvezze, elveszti, mert szabadságának fogságába esik."
Hamvas Béla
Hitből épült kollégium
Több ezer diák, több mint ezer pedagógus, tizennégy tagintézmény. Röviden így lehetne összefoglalni a harmincéves jubileumát ünneplő Pécsi Református Kollégium történetét számokban. A szavak és az emberi történetek azonban mindig többet mondanak. Múltról, jelenről és jövőről beszélgettünk alapítókkal, vezetőkkel és öregdiákokkal.
Az egyik legmeghatározóbb időszak egy fiatal életében a középiskolai évek és az a közösség, amellyel az idő alatt találkozik, amely által formálódik. Így volt ezzel az egykori refis diák, Kiss Kriszta is.
„A legszebb időszak az utolsó két év volt a Refiben, amikor már igazán összekovácsolódott az osztályközösség. Ez az erős kapocs akkor alakult ki igazán, amikor együtt voltunk Felvidéken egy cserediákprogramban. Nagyon érdekes és értékes embereket ismertünk ott meg. Van, akivel a mai napig tartom a kapcsolatot. Sokat tanulhattunk ott magunkról: milyen kisebbségben a magyarságot megélni, hogyan viszonyulunk ehhez.”
Kriszta maga is határon túlról, Erdélyből származik. A gimnázium után a Károli Gáspár Református Egyetemen tanult tovább, itt került kapcsolatba a Fiatal Írók Szövetségével, ahol ma elnökségi tagként pályakezdő írók, kritikusok szakmai fejlődését segíti. „Hálával és örömmel gondolok vissza a négy évre: mindvégig biztonságban éreztem magam, soha nem engedték el a kezem, nem hagytak magamra döntéseimben a tanárok, hittanoktatók, kollégiumi nevelők. Szeretetteljes közeget teremtettek, négy évig második otthonnak éreztem a gimnáziumot és a kollégiumot” – emlékszik vissza. Amit a Refiben kapott, annak ma is hasznát veszi. A PesText Fesztivál főszervezőjeként is dolgozik, a rendezvényre minden évben elismert külföldi szerzőket hívnak hazánkba. A fiatal szakember vallja: felsőbb vezetés segítségével hozza meg azokat a döntéseket, amelyek a szakmai és magánéleti útján vezetik. „A hitéletbe is a Refiben vezettek be a legmélyebben. Számomra a kollégiumi bibliaórák a legemlékezetesebbek, ahol esténként nálunk alig idősebb lelkészekkel beszélgethettünk nyíltan, bizalommal: úgy hitéleti kérdésekről, mint a mindennapi problémáinkról, gondolatainkról.”
Célkeresztben a hit
A közösség ereje a legmeghatározóbb a legtöbb diák számára a Refiből. Így van ezzel Csonka Zsófia sportlövő, olimpikon is, aki fontos útravalókat kapott a barátain, tanárain és a kórusélményeken keresztül.
„A kórus kis közössége központi szerepet töltött be az életemben. Zenei általánosból jöttem, de új élmény volt a templomi és diakónai szolgálat, amit a kórussal végeztünk, nem beszélve a közös külföldi utazásokról, későbbi erdélyi túránkról. Nagyon szerettem a Refi akkori méretét, tényleg mindenki ismert mindenkit, olyanok voltunk, mint egy keszekusza, hatalmas család” – emlékszik vissza Zsófia, aki mély lelki kapcsolatot ápolt néhány tanárával. „Nem csak tanáraim, mentoraim is voltak, saját példájukkal, nyitott fülükkel segítettek utamon, kiálltak értem, amikor szükség volt rá, hátországot jelentettek a magamba vetett hit kapcsán is.” Zsófia hívő családban nevelkedett, hitében megerősítést kapott a Refiben. Pályafutásában, a sportban azóta is biztos pontot és támaszt jelent hite. „Személyes utamon több kegyelmi állapotot is megélhettem a lőállásban. Ezek mély élményként velem maradnak egy életen át. Az életemet és sportpályafutásomat végigkísérő legfontosabb Igém, melyet időről időre elém tett az Úr, a Józsué könyve 1. részének 9. verse: Megparancsoltam neked, hogy légy erős és bátor. Ne félj, és ne rettegj, mert veled van Istened, az ÚR, mindenütt, amerre csak jársz.”
A hőskor
Több mint három évtizede annak, hogy néhány fiatal, tenni akaró keresztyén pedagógus református iskola szervezésébe fogott Pécsen.
„Láttuk, hogy a rendszerváltozás utáni zűrzavaros években a fiatalság mennyire magára maradt. Éreztük, hogy tennünk kell valamit. Ekkor játszottunk el a gondolattal, hogy indítunk egy református gimnáziumot. Ez akkor csupán vágyálom volt, de mi beleéltük magunkat” – emlékszik vissza a kezdetekre Bányai György, a gimnázium későbbi igazgatója, aki részt vett az iskola alapításában. A hőskor – csak így emlegeti az első éveket. „Tele voltunk álmokkal, vágyakkal. Tudtuk, hogy minden rajtunk múlik: olyan lesz az intézmény, ahogyan mi alakítjuk. Roppant lelkesedéssel és hittel álltunk neki az iskola és a kollégium alapításának.”
Építkező hit
Épület, tantestület, pénz nélkül kezdett református gyerekeket toborozni Baranyában Baka Sára, alapító igazgató és Nagy Péter, a Komlói Református Egyházközség lelkipásztora az első refis évfolyamba. Minden bizonytalanság ellenére, az isteni gondviselésben bízva adták oda a szülők gyermekeiket, így indult el a Kodály Zoltán Gimnázium református tagozataként a kilencvenes évek elején az első évfolyam. Sok volt közöttük a nehéz sorsú fiatal, akiknek a fejlesztésére egyfajta misszióként tekintettek. Az egyik ilyen diák – autisztikus vonásokkal, diszlexiával, diszgráfiával – hosszú évek kemény munkájával végül egyetemet végzett. A tizenöt éves osztálytalálkozón árulta csak el tanárának, Baka Sárának, hogy évek óta tőle hallotta először, hogy ő jó. Emberi sorsokat változtatott meg csodálatos módon az induló Refiben folyó munka, ahol hittel, szeretettel, bizalommal fordultak a diákok felé.
„Nem volt olyan ember, aki a kezdet kezdetén láthatta volna előre, hogy mi lesz ebből a veteményből. A Pécsi Református Kollégium nem a hagyomány nyomán, hanem hitből épült. A jelen és a bizonytalan jövő közti időbeli feszültséget csak a hit tudja áthidalni. A Refi történetében a legjelentősebb kulcsmotívum a hit építkező bátorsága” – mondja Kádár Péter, a Kollégium jelenlegi főigazgatója.
Baranya-modell
Pécs úgynevezett barnaövezetében, egy ipari épületet vett meg az egyházmegye 1994-ben, a tetőtérben kiépített öt tanteremben vált önállóvá a Pécsi Református Gimnázium és Diákotthon.
„Ebből épült fel az a ma tizennégy tagintézménnyel és mintegy kétezer diákkal működő iskolaközpont, amely Baranya Vármegye legnagyobb területét lefedi” – emeli ki a főigazgató. 1996-ban indult el az általános iskola, amely húsz évig öt különböző épületben működött. Első vidéki tagintézményként a drávafoki, majd a nagyharsányi általános iskola csatlakozott. Nehéz évek voltak ezek a Kollégium életében, szigorú gazdálkodással, mivel akkoriban nem kapták meg a törvény szerint járó egyházi kiegészítő normatívát. „Előremutató tanulsága, hogy Isten országát nem akkor kell építeni, amikor megfelelők a körülmények, hanem amikor az a legesélytelenebb. Isten népének a története is erről szól. Ebből meríthetünk bizalmat, jövőképet és bátorságot a folytatásra” – vallja meg Kádár Péter. Később Zengővárkonyon, Hidason, Siklóson és Sellyén indult óvoda, általános iskola és diákotthon a Kollégium részeként, amely ma három óvodát, hat általános iskolát, két internátust, egy technikumot, egy gimnáziumot és egy alapfokú művészeti iskolát foglal magában. A főigazgató így összegzi ezt: „Modellértékűvé vált az intézmény. A régi református kollégiumi szerkezet 21. századi formában éledt újra, összehangolt igazgatási, gazdálkodási, munka- és oktatásszervezéssel.”