„Tévedhetetlenül megsejtette, hogy ez hívás, és aki csak meghallja, az követni akarja, sőt, képes is lesz rá, hogy kövesse, ha kell, akár világok vagy évszázadok messzeségén keresztül is."
C.S.Lewis
Hitélmény és mozgókép
- A III. Ökumenikus Filmszemle mérlege -
A III. Ökumenikus Filmszemlére 136 filmet neveztek be, ebből válogatta ki az előzsűri a versenyprogramban szerepelő 24 filmet, az információs vetítések során azonban az érdeklődő közönség, valamint a filmes szakma minden benevezett filmet láthatott. A számok persze csak akkor mondanak valamit, ha megemlítjük, hogy az eddigi fesztiválokhoz képest óriásira nőtt a filmkészítők érdeklődése a szemle iránt, ez pedig máris fölveti a kérdést, vajon a továbbiakban le lehet-e bonyolítani a fesztivált a jelenlegi szűkre szabott apparátussal és minimálisnak mondható anyagi támogatottsággal. A Fórum Film Alapítvány néhai Fehéri Tamás producer, alapítványi elnök és Ferenczi Andrea fesztiváligazgató kezdeményezésére indította útjára a vallásos filmek ökumenikus szemléjét, a jelenlegi elnök, Dr. Szilágyi Erzsébet professzor asszony, ismert kommunikációs szakember a díjkiosztó ünnepségen említést is tett arról a küszöbhelyzetről, ahova a fesztivál ebben az évben jutott, sokak örömére egyébiránt. Jól mutatja az érdeklődés növekedését az is, hogy az egyházak most először anyagilag is támogatták a rendezvényt, ez tette lehetővé a még ugyan szerény, de jelzés értékű pénzjutalmak kiosztását is. Az alábbiakban arra teszünk kísérletet, hogy a látott filmek alapján az összképről ejtsünk szót.
A benevezett filmek mind tematikában, mind pedig műfajilag nagyon változatosak. Szinte valamennyi műfaj képviseltette magát: dokumentumfilm, televíziós műsor, portré, tv-jegyzet, valamint a nagyjátékfilm. Míg a korábbi években igen színvonalas, az áhítatra felszólító filmesszéket is szép számmal láthattunk, ebben az évben a versenyprogramban nem szerepelt ez a műfaj, viszont most először láthattunk tévéjegyzeteket. A filmek és a televíziós műsorok nagy száma mellett a műfaji változatosság is arról beszél, hogy növekedett a vallási tematikájú filmek piaca Magyarországon, ennek megfelelően megsokasodtak azok a műhelyek, amelyek erre az igényre reagálnak. A műhelyek fontos feladatokat végeznek el, amennyiben a mozgóképi kultúra részévé teszik a hit és a vallási intézmények életét, a filmek jelentős része azonban nem a hitélet aktuális problémáit dolgozzák fel, hanem a múlt eseményeit. Ezek a filmek az egyházat, ismert történelmi okokból kifolyólag, legtöbbször a szenvedő győztes szerepében mutatják be, ez pedig óhatatlanul az ecclesia triumfans, a győzedelmeskedő intézmény képét mutatja a nézőknek. Az egyház azonban nem a győzedelmes intézményt, tehát önmagát, hanem egy a gyöngeségében győztes, szegénységében gazdag Megváltót reprezentál. Amikor nem ez jön át, akkor, a filmkészítők szándéka ellenére a filmek olykor észrevétlenül hatalmi önreprezentációnak tűnnek, a komformitás jegyében.
A másik vonatkozása ugyanennek a kérdésnek az, hogy amennyiben a hitet, illetve a hitélményt a filmek jó része barokk múzeumokba helyezi, ahol a bíbor és az arany, vagy a szárnyaló architektúra dominál, akkor óhatatlanul a vallási tapasztalatot a (rég)múlttal hozza párba, ami elfedi azt, hogy az európai típusú modernitás értelmezhetetlen a személyt átható és belőle kisugárzó vallási élmény nélkül. A hit ajándéka sokkal inkább korszerű mozzanat, semmint a fel-feléledő múlt kísértése avagy gyönge visszfénye. A hitélmény felmutatása persze aligha fér bele egy protokoll-portré keretei közé. A magát a problémátlannak tűnő protokoll-filmben bemutató egyház csak a vesztese lehet annak, hogy a hit aktualitása elé az esendő struktúrát helyezi.
A filmek fontos közszolgálati missziót látnak el, ez aligha kétséges. Számos, a feldolgozatlan közelmúlthoz kötődő téma vár fölvetésre, ugyanakkor azonban a vallási szerkesztőségek által megfogalmazott és a filmekben megérintett kérdéscsoportok gyakran elkerülik a múlttal való szembenézést. Közszolgálat és misszió: hogyan várhatnánk el a társadalomtól vagy a közélet egyes szereplőitől a nyilvános bűnbánatot, ha az egyházi (köz)szereplők vonakodnak megtenni ezt, noha így mintát nyújthatnának, ami pedig, meggyőződésünk, szeretetben fogant felelős erkölcsi kényszerítéssel is bírna. A misszió, ha evangéliumi értelemben vesszük, nem ön-reprezentáció, hanem annak a bemutatása, aki hív, aki az egyházat is folyamatosan hívja, és a hozzá tartozás jeleként megfelelően ítéli is. „Neki növekednie kell, nekem pedig alább szállnom" - az intézményi létformára különösképpen érvényes ez.
A vallási műsorok meglehetősen sok, a hittel kapcsolatos kérdést érintetlenül hagynak. Ezek olykor periférikus problémáknak tűnnek, ámde ettől még nagyon lényegesek. A periféria ugyanis a mindennapi, névtelen hívő, önmagával harcoló-küszködő kételkedő, a hitelességre vágyó kereső ember életét jelenti, azt is mondhatnánk, hogy a tulajdonképpeni bázisét. A „hírértékkel bíró" látványos eseményekre vadászó médiumok - cölibátus, a nők ordinációja, egyházi hierarchia és politikum összefonódása, anyagi javak elosztása és klientúra építés, bibliakritika, papi alkoholizmus, kolostorok rejtett élete stb. - és a reprezentatív filmek nagyon gyakran olyannyira különböző képet tárnak elénk az egyház életéről, hogy a két szemlélet egyetlen ponton sem találkozik egymással. A magát önreprezentáló egyháznak mintha csak fényes ünnepei volnának, a médiumokban szereplőnek pedig mintha csak árnyas hétköznapjai. Érdekes volna a perifériát a centrum felől, a centrumot pedig a periféria felől szemlélni: arcokat látni és nem tömegeket; személyeket és személyiségeket, nem pedig maszkokat.
Az ökumenikus filmszemlék egyik legfájóbb hiányát minden bizonnyal a játékfilmek képezik, mind a rövid, mind pedig az egész estét betöltő változatban. A hierofánia, a szent megtapasztalásának avagy a találkozásnak a közöttünk jelenlévővel a játékfilm a legnyitottabb és leggazdagabb közege. A legbotrányosabb is, nem kétséges, de hát éppen ennél fogva mutat(hat)ja fel a leghitelesebben a Krisztussal való találkozás mai történeteit. Aligha véletlen, hogy a „hívő játékfilmekről" csak a lengyel vagy orosz, esetleg olasz filmművészek (Zanussi, Kieslowski, Agnieszka Holland, Tarkovszkij, Zefirelli) jutnak eszünkbe. És az sem véletlen, hogy a szemle ökumenicitásáról a magyar játékfilmalkotóknak nem a beszélgetésre, a megbeszélésre nyitott tér jut eszükbe, hanem csak a dokumentarista önreprezentáció. Jóllehet a legutóbbi szemlén olyan dokumentumfilm kapta a fődíjat - Gulyás Gyula: Mámó -, amely az egyszerűség és a (lelki) szegénység jelmezében, tehát egy periferikus világban mutatja meg a hit formanyelvét. A játékfilmrendezők jelenléte a szemlén még avval az „eredménnyel" is járhatna, hogy a bemutatók dokumentumfilmekben eljövendő játékfilmek nyersanyagát is fölfedezhetnék. Például a börtönbe zárt Ordass Lajos egykori evangélikus püspök történetében, aki mögül kihátrál az egyház, és amikor nyugati nyomásra kiengedik, a személyazonosságát igazoló okmányba azt íratja be, hogy „magánzó".
A médiát tulajdonképpen uraló mozgókép annak a szükségességét mindenképpen fölveti, hogy az egyház megtalálja a párbeszéd lehetőségét a filmalkotókkal, és ne a saját „kánaáni filmnyelve" kialakítására törekedjék. Ehhez olyan köztes fórumokra volna szükség, amire az ökumenikus filmszemlét is alkalmassá lehetne tenni, megfelelő figyelemmel és intézményi támogatással.
Visky András
zsűrielnök
A III. Ökumenikus Filmszemle díjai
Oklevelek:
Száz éve született Ordass Lajos evangélikus püspök - Isten kezében
(televíziós műsor)
Duna Televízió
Rendező: Hevér Zoltán
Iskola a Gyímesekben - Vándorbot
(televíziós műsor)
Duna Televízió
Rendező: Barlay Tamás
A kereszt a a kortárs művészetben
(dokumnetumfilm)
MTV Rt. Vallási és Egyházi Műsorok Szerkesztősége
Rendező: Kútvölgyi Katalin
Díjak:
Távoli templom
(dokumentumfilm)
Antroprodukció
Rendező: Tari János
Ajándékok voltak - Tanúságtevők
(dokumentumfilm)
MTV Rt. Vallási és Egyházi Műsorok Szerkesztősége
Rendező: Téglásy Ferenc
Fődíjak:
Ahol a birkák térdet hajtanak
(dokumentumfilm)
Dunatáj Alapítvány
Rendező: Balogh Zsolt
Kanyaron túl
(játékfilm)
Globe film
Rendező: Dér András
Előzsűri:
Kaiser Mónika, a Diákzsűri elnöke
Kolczonay Katalin, szerkesztő
Tóth Sándor, író, költő, elnök
Versenyzsűri:
Enyedi Ildikó, filmrendező
Gábor György, filozófus, vallástörténész
Kovács Ákos, esztéta, egyetmi docens
Visky András, író, egyetemi tanár