„A kísértések voltak tanítómestereim az istenismeretben.”
Luther Márton
Különleges szereped a kamasz életében
Nem hallgat rád? A kamaszod KÉK (Kapcsolatra Épülő Következetes) neveléséhez a meghitt kapcsolatotok hátországára van szükség. Akkor lesz nyitott arra, hogy tanuljon tőled, ha a kapcsolat megteremti köztetek az átjárást, a hidat.
Kamaszok és szülők között akkor alakulhat ki kölcsönösen értő és odafigyelő kommunikáció, ha először mi, szülők határozzuk el, hogy szívósan és szenvedélyesen meg akarjuk ismerni minden gyerekünket. Akkor érdekli őket, amit tudunk, ha már tudják, mennyire érdekelnek minket. Az olyan szeretetteljes és biztonságot nyújtó családokban, ahol a szülők kitartóan locsolják és táplálják a gyerekeikkel való kapcsolatot, a kamaszok is szóba állnak a szüleikkel.
Nem könnyű új sebességbe kapcsolni, amikor jól ismert gyerekünk helyett egyszer csak egy undok idegen kezdi használni a fürdőszobánkat. Pedig eljött az ideje, hogy a gondoskodó-tanítgató üzemmódból átálljunk az életre való felkészítésre.
A kamaszkori felkészítő nevelés a gyerekkori tanító nevelés természetes folytatása. A kamasznak abban segítünk, hogy a való életben is alkalmazni tudja mindazt, amit a korábbi évek során tanítottunk neki. Most próbálja ki, hogy az eddig tanultak a gyakorlatban is működnek-e. Az értékrend, amit korábban a fejükbe tápláltunk, a kamasz évek alatt válhat saját meggyőződéssé, belülről fakadó életgyakorlattá.
“A jó cselekvésében pedig ne fáradjunk el, mert a maga idejében aratunk majd, ha meg nem lankadunk.”
– Galata 6:9
A földkerekség sokmillió lakója közül Isten pont téged választott ki arra, hogy a gyerekedet felneveld. Ez nemcsak abban az esetben igaz, ha te vagy a vér szerinti Édesapja, vagy Édesanyja. Akkor is igaz, ha a nevelőapja- vagy anyja vagy, ha a párod vér szerinti gyereke, de most egy családban éltek, vagy ha az unokád, akinek a nevelése jórészt rád marad. Sőt, még akkor is ez a helyzet, ha te csak a szomszédja, vagy a tanára vagy egy olyan kamasznak, akire nem tudnak elég időt szánni a szülei.
A mai posztmodern világban, amely túlfűtött izgalmakat, vonzó és szórakoztató élményeket kínál, érthető, ha úgy érzed, hogy nincs mit nyújtanod a kamaszodnak, sőt, labdába sem tudsz rúgni. Pedig a kamaszod többre vágyik a felszínes vibrálásnál. Ő is társas lény, aki a feltétel nélkül elfogadó szeretetkapcsolatban adja leginkább önmagát.
Van tehát valamid, amit csak egy érett felnőtt adhat meg a gyerekednek. Azon kívül, hogy egyedülálló tapasztalatokkal, látásmóddal, bölcsességgel, képességekkel, és belső értékekkel rendelkezel, ha érett felnőtt vagy, képes vagy őt feltétel nélkül elfogadni – nem úgy, mint a kortársai. Kamaszod a feltétel nélkül elfogadó kapcsolat közegében nyílik meg arra, hogy hasonlítani akarjon hozzád, jelentsen neki valamit az, hogy összetartoztok, a tőled érkező hatásokra fogékony legyen, megbízzon benned, és vállalni merje a valódi önmagát a társaságodban.
A folyóvíz mellé ültetett fa
“Boldog ember az, aki nem jár a bűnösök tanácsa szerint, nem áll a vétkesek útjára, és nem ül a csúfolódók székére, hanem az ÚR törvényében gyönyörködik, és az ő törvényéről elmélkedik éjjel-nappal. Olyan lesz, mint a folyóvíz mellé ültetett fa, amely idejében megtermi gyümölcsét…”
– Zsoltárok 1:1-3Jézus mondta:
“Ha valaki szomjazik, jöjjön hozzám, és igyék! Aki hisz énbennem, ahogy az Írás mondta, annak belsejéből élő víz folyamai ömlenek!”
– János 7:37-38“Végül, testvéreim, azokon a dolgokon gondolkodjatok, amelyek igazak, dicséretre méltók, igazságosak, tisztességesek, szépek, tiszteletre méltók, kiválók és dicséretesek.”
– Filippi 4:8
Lehet, hogy a kamaszod gyökerei most nem érik el közvetlenül az élő víz forrását. Lehet, hogy akikkel együtt “jár”, akikkel együtt “áll”, és akikkel együtt “ül”, akiknek a társaságát élvezi, akikre hallgat, azok nem bölcsek, hanem bolondok, vagy ostobák a Biblia fogalmai szerint.
Te viszont lehetsz folyóvíz mellét ültetett fa. Mások helyett nem tudsz hinni, bízni, gondolkozni és döntéseket hozni… de lehetsz az élő víz csatornája, még a saját kamaszod számára is!
A kamaszok nevelése új megközelítésben
Meggyőződésem, hogy a nevelés nemcsak a gyerek szórakoztatásából, fejlesztéséből, életben tartásából és fegyelmezéséből áll. A kamaszok nevelésének nem annyi a célja, hogy a gyerekeink megússzák a drogozást, a fiunk ne nézegessen pornót az interneten, a lányunk PEDIG szűzen menjen férjhez. Nem is csak arra törekszünk, hogy a tőlünk való teljes függés állapotából átkormányozzuk őket az életképes önállóság állapotába. A nevelés több, mint kiképző tábor, ami felkészít az élet küzdelmeire.
A gyerekre a személyes kapcsolat van hatással, nem a szülő tekintélye. A kamasz is olyan közegben bontakozik ki és fejlődik éretté, ahol tudja, hogy van választási szabadsága az őt érintő kérdésekben, nem kell szégyellnie magát, amikor hibázik, és akkor szeretik a legjobban, amikor a legkevésbé érdemli meg – a nevelésben így nyilvánul meg a kegyelem. A kamaszok “KÉK” neveléséhez a biztonságot nyújtó szülő-gyerek kapcsolat hátországára van szükség.
Ha a kamaszoddal semmi mást nem csinálsz, csak rendszeresen leülsz mellé reggelizni, és olyankor semmi másról nem hallasz, mint arról, hogy mi történik a nyolcadik osztályban, a már sokat teszel érte. A kommunikációs hídnak, amit most építesz, egy nap nagy hasznát veszi majd. Ha kitartóan és következetesen töltesz időt a kamaszoddal, lehetőleg kettesben, élő kapcsolatot tudsz vele teremteni; rajtad keresztül ő is hozzájuthat a bölcsesség, az igazság, a szeretet és a kegyelem kiapadhatatlan forrásához.