"Az isteni teljesség felé haladva semmi nem történt és nem is történhet velünk, amit ne lehetne jóvá tenni."
Philip Yancey
Léleknyomok
Egy ott feledett párna, maradék szőnyegek az úrasztala körül, párducmintás szemüveg. Elvesznek a templom szépségéből, vagy inkább otthonossá teszik az istentisztelet évszázados tereit? Miért hagyunk nyomot a templomban? És miért ne hagynánk?
LélekNyomok címmel nyílt fotókiállítás a taliándörögdi református templomban a Művészetek völgye fesztiválon. „Firkák a hátsó padokon, karzatfeljárókon, az énekmutató táblák belső deszkáján… A presbitereket többnyire zavarja, a harangozó néni perel miatta, ha a templomot felújítják, elsők közt tüntetik el ezeket az Isten házán éktelenkedő ’szeplőket’, és megmaradnak ott, ahol nem bántják senki szemét. Igaz, már senki nincs, akinek a szeme elé kerülhetnének, hiszen a legények régen nem járnak templomba, az orgona helyett szintetizátor szól, és a harangot is villanymotor húzza. Nevek, évszámok, események, ceruzával írt vagy bicskával vésett nyomai ötven, száz vagy még több évre visszamenően. De mit jelent ez, az egyháztörténet vagy a közösségi emlékezet témájával foglalkozó kutatók számára szinte láthatatlan forrásanyag? Hogyan kötődik a közösségi emlékezethez? Mit mond a transzcendens mutatkozásáról – ha mond egyáltalán valamit?” – vetette fel Nagy Károly Zsolt fotográfus, református teológus, kulturális antropológus, kommunikációkutató, aki az alsóvadászi református templomban készült, fekete-fehér képeit hozta el a LéleKzet Református udvar közönsége számára.
Mint mondta, gyakran egyszerűen az unatkozó fiatalok szórakozását, vagy legfeljebb a „nyomot hagyni” ősi ösztönének megnyilvánulásait látják legtöbben a templomi firkák mögött. „Felvetődhet ugyanakkor a kérdés, hogy miért érzi szükségét egy ember, aki egy életen át ugyanabba a templomba járt, hogy a padon tudassa azokkal, akikkel együtt oda járt, hogy itt járt? És miért fordul elő mindez jelentősen nagyobb számban református templomokban, mint egyebütt? Mit jelenthetett egy fiatalnak, aki legényként a karzatra került, hogy maga előtt látja apja nevét a pad deszkájába vésve? Mit jelentenek ezek a nevek ott, ahol már nincs gyülekezet? A jelenlét jelei, ugyanúgy, ahogy a padon hagyott olvasószemüveg vagy a megszokott helyet jelző párna, vagy a megmunkált vagy kifényesedett fa felületek?” – sorolta kérdéseit.
Az alkotó a látvány rögzítésével, összefüggések keresésével igyekszik közelebb jutni a válaszokhoz. Egykori tanítványa, Kádár Tamás György tapolcai lelkész, a taliándörögdi szórványgyülekezet lelkipásztora ugyancsak az ember templomhoz fűződő viszonyát próbálta megragadni képeivel.
„A templomtér szemlélteti Isten és ember kapcsolatát, legalábbis az ember felől nézve. A kopás, elhasználódás rejteni való, pedig generációk hitgyakorlatának nyomai fedezhetők fel benne. Ami elhasználódott, cserélnénk. Pedig Isten színe elé vágyunk mi magunk is elhasználódott, kopottas lelkünkkel” – fogalmazott.
De mi vezetett ezekhez a felismerésekhez? A fiatal lelkész érdeklődésünkre elárulta: édesapja a sátoraljaújhelyi gyülekezet lelkésze, így ő maga szinte ott nőtt fel a templomban. „Éjszaka gyakran elcsentem a templom kulcsát, és gyönyörködtem a fények játékában, ahogy a különböző dőlésszögű ablakokon át beáramló fénynyalábok keresztezték egymást. A copf stílusú építészeti elemek tapintását is érdekesnek találtam: a vaksötétben is érezni lehet a díszítőelemül szolgáló, fából faragott gyümölcsök érdességét, teltségét.”
Képeivel épp azt próbálta megragadni, hogyan használjuk a templomteret. „Nem voltak tervezettek a fotóim, de épp volt nálam valamilyen eszköz, amellyel rögzíthettem ezeket a képeket, én pedig szerettem volna megragadni a pillanatot” – magyarázta Kádár Tamás György.
A lelkész szerint az építészeti remekekhez képest az épületekben összegyülekező emberekre kevesebb figyelem hárul – azokra, akik az évszázadok során koptatták a templompadokat. A kiállítás épp egy nyugtalanító képpel kezdődik: a perspektíva alapján mintha mi, nézők egy több száz éves templom bejáratából tekintenénk kifelé, előttünk pedig egy Welcome (Isten hozott!) feliratú műanyag lábtörlő üdvözli a belépőt. Mindez egyszerre lenyűgöző és ízléstelen, ettől pedig otthonossá válik a tér. „Vajon mi szenteli meg a teret? Az építészeti érték vagy az épületek használói?” – teszi fel a kérdést a lelkipásztor.
Egyik kedvence a sárospataki gyülekezet szószéke, amelyen a gyülekezet vezérigéjének korábbi felfestése is látszik – árulja el, ahogy körbevezet a templomban. „Az újrafestéskor nem fedték el teljesen az eredeti feliratot. Így építkeztek a zsidók is: nem romboltak, hanem a már meglévő rétegre emelték fel az újat. Egy másik helyen látszik, hogy le kellene festeni a fát, de az idő erodálása is jelent valamit: az Úristen akkor is és most is jelen van az életünkben.”
Kádár Tamás György szerint ma két végletbe esünk az egyházban és a világban egyaránt: nem akarjuk meglátni a valóságot, ezért vagy idealizáljuk, vagy torzítjuk azt. Jézus azonban mindig a valóságra kérdez rá. „Ha a valóságot, a kopást, vagyis mindazt, ami a miénk, elfedjük, akkor a jelen létezésünk lehetőségétől fosztjuk meg magunkat” – összegezte.
Hasonló, rejtett összefüggéseket fedezhetünk fel a fotókhoz mellékelt zsoltárrészletek elolvasásakor mi magunk is, ha ellátogatunk a taliándörögdi református templomba e hét végéig. A megörökített pillanatok saját jelenlétünkké válnak, földi valóságunk részvéttel teli szemlélése közben ugyanis átélhetjük: az Örökkévaló itt és most lát és megerősít bennünket.
Ennek szellemében a látogatók maguk is nyomot hagyhatnak a kiállítás ideje alatt: úrvacsorai terítőt hímezhetnek, zsoltárt írhatnak, és – ezúttal legálisan – a leghátsó templompadba is belekarcolhatnak valamit. Hiszen éppen értük van mindez: Isten legnagyobb műve mi magunk vagyunk.
Képek: Füle Tamás