„Tévedhetetlenül megsejtette, hogy ez hívás, és aki csak meghallja, az követni akarja, sőt, képes is lesz rá, hogy kövesse, ha kell, akár világok vagy évszázadok messzeségén keresztül is."
C.S.Lewis
Most nagyon erős vagyok, apa
A gyerekszobában Bence leleményesen és kitartóan provokálja Jankát.
Egész arzenállal szerelkezett fel, gondosan kifaragott kardok és tőrök, egy-két lándzsa is, büszkén mutogatja, amikor - Janka nézőpontjából legalábbis - késve beavatkozom a konfliktusba. Janka csöndesen sírdogál, ennyit tehet - így gondolja - a vendég jogán. Bence megítélése szerint viszont ez is sok, amennyiben Janka a reá szabott, a játék összképét tekintve mégiscsak nagyszabású szerepéből lép ki, gyáván elodázva az emberi mivolt alapértékével való szembesülést, amely, mint tudjuk, a küzdés maga. A sértett egészségi állapota kielégítő, formás fülcimpái - a folyamatos támadások kiemelt célpontjai - kárminpirosak, de még az első vér előtt. Nekilátok a leszerelés kényes feladatának, október van, a világos katonai megoldások hónapja.
A hagyománnyal való szakítás férfias szándékával a tárgyalásos utat választom, kísérletet teszek az okok, mozgatórugók és együttállások feltárására. Hol vannak már, ah, az azonnali reagálás hathatós, kifejezetten derűs eszközei, a gyors nyaklevesek és pazar átszállók? Meg hát nincs egyetlen üres sarok a házban, ahová letérdepelhetnének a delikvensek, hallgatni és elgondolkozni. Mintha a derékszög sem kilencven fokot mérne már. A szülői háznál akkora sarkokra emlékszem, az északira meg a délire legkivált, hogy még apánk is mellénk térdelhetett, hallgatni, sőt fülelni és elgondolkozni, velünk. Mi már régen egyezségre jutottunk önmagunkkal, amikor apánk még mindig ott hallgatózott térden állva a visszhangos sarokban. Nincsenek könnyű megoldások.
Fáj Jankának, próbálok Bence szívére hatni.
Én most nagyon erős vagyok, apa, válaszolja Bence.
A konfliktust megelőző időszakban mindketten a tévé előtt ültek a nappaliban és valami - mi egyebet? - verekedőst láttak az animáció vagy a játékfilm médiumában. Voltak benne győztesek, kevesen, és voltak benne vesztesek, egy hegynyi hulla.
A tévé, hát persze, könnyű triviálisnak lenni. De nem, nem ez a kérdés, mert ez nem kérdés. Az a kérdés, hogy a játék - film, animáció - hogyan szül éppenséggel erőszakot, erőszakjátékokat? És a futballjáték ugyan miért az emberi agresszivitás-állandó - olvasom éppen - kioldásának leghatékonyabb eszköze?
Mert nem játék, hát persze, jórészt nem az, ne is tagadjuk. A szembenállás a háborús viszonyokhoz közelebb áll, mint a játékhoz. A csapatok egymástól elzárva készülnek a csatára, titkos a taktika és titkos az étrend, ivarérett férfiak kémkednek delejes tekintetű orvosok és egyszálbél sovány sportszakácsok után, komoran és magányosan sétálgatnak az edzők a repülőtéren, számkombinációs aktatáskájukat pillanatra sem engedve ki a kezükből. A hülye ország pedig, de van hogy több is egyszerre, lélegzet visszafojtva figyel. És aztán jön a mérkőzés, a végletesen infantilizáló összecsapás, jönnek az ultrák, akikké leszünk, és megteremtik a hőssé válás törzsi feltételeit a gyepen és a lelátón, az utcán és a téren, a nappaliban és a lépcsőházban.
Én most nagyon erős vagyok, „lábam gyors a vérontásra", ahogyan az Írás mondja.
Kezdeni valamit az erőszakkal: nos úgy tűnik, eredendően ez nem a film, hanem a színház problémája. Ugyan mi a különbség színház és film között, erőszak itt is és ott is, a színpadon vagy a filmvásznon, egyre megy. Semmi, valóban, illetőleg annyi mindenképpen, amennyi film és film (előadás és előadás) között van. És ez a különbség a játék. A színházban azonban mintha ez megragadhatóbb, fölismerhetőbb volna. Nem csupán arra gondolhatunk, hogy a színházban ősidőktől fogva tabunak számított a nyíltszíni gyilkosság (lásd Antigoné) - mindazonáltal nem árt, ha időnként gondolunk erre is -, hanem legfőképpen arra, hogy a színész egyszercsak mintegy kilép a szerepéből, szimbolikusan (és valóságosan is) elvegyül a nézők között, az előadást önnön leleplezésével zárja le. A (nézői) részvétel a játékban nem valamiféle véren szerzett privilégium, hanem kiindulópont, ez maga a játék léte és formája, feltétele és anyaga. Meghaltam, de most fölállok és meghajolok előttetek, van halál, és vannak törvények, legszemélyesebb döntéseink sem maradnak meg a személyes szférában, a másik emberre is hárulnak, és visszavonhatatlanok. Együtt vagyunk, másként ez lehetetlen, amiképpen a színházteremben is együtt vagyunk, „valóságosan", közbevetések nélkül. Fegyvereink a játék valóságában virtuálisakká lesznek, nem igaziak, de csak a játék megszabta törvények hatálya alatt. A kilépés és önlelepleződés gesztusa az ellenfelek együvé tartozását mutatja fel, a játék végi közös feltámadásban. A közös feltámadást - meghajlás a rivaldán a nézők közvetlen közelében, fölmegy a fény a nézőtéren - a játék „ügyetlenségei", „pontatlanságai", a szemünk előtt történő bakik (csütörtököt mond a fegyver, a rosszul kezelt művér előre átüt a fehér köpenyen, a rettenthetetlen hős tökéletes illúzióját megteremtő színész a legemelkedettebb pillanatban partnere képébe tüsszent) nagyvonalúan megelőlegezik. A tévedések, a „tökéletes ügyetlenség" a játékot az emberi közegében tartják.
A játékban az örömmel a félelem áll párban, a félelemmel az öröm, ezek nem oltják ki, hanem egymás tükrében szemlélik egymást. A színház valódiságát a játék adja meg, ezen belül az előadás lehet lélektani realista vagy abszurd, komikus vagy tragikus, szemkápráztató vagy valósághű, bármilyen legyen is, a néző közreműködésével kezdődik el és az ő közreműködésével ér véget. Én most rettentően erős vagyok és gyönge, tehetséges, de olykor ügyetlen, nagy színész, de azért lopva ki-kipillantok a portál mögött lapuló súgóra, rettenthetetlen vagyok és törékeny.
És az akciófilm? Az akciófilm „csináltságában", valószerűségében hibátlan alkotás, a tévedés lehetőségét kizárja a technika, nincs csütörtök, ha a fegyvernek el kell sülnie, a „nyíltszíni" verekedés pedig nem akrobatika, noha tökéletes digitális mutatvány, miközben az „áldozatok" az anonimitásba, a személytelenbe, a követhetetlenbe hullanak.
Itt a vége, én most nagyon erős vagyok, apa, túléltem én is. Az ellenség a másik szobában van.
Visky András
Kolozsvári író, rendező, egyetemi tanár