„A megszabadult ember tudja, ha szabadságát önmagának megtartja, hogy élvezze, elveszti, mert szabadságának fogságába esik."
Hamvas Béla
Történetmondásban megélt lelkiség
A Godly Play több mint módszertan: szemlélet, amely segít másként megközelíteni a gyermeki spiritualitást. Minderről a Dunakeszi Református Egyházközség szolgálói meséltek nekünk.
A dunakeszi református gyülekezetben gyakori jelenség, hogy olyan sok 3 és 9 év közötti gyerek vesz részt a vasárnapi istentisztelettel párhuzamosan zajló foglalkozáson, hogy alig férnek el a teremben. A gyerekek annyira szeretik ezeket az alkalmakat, hogy volt köztük, aki sírva fakadt amiatt, hogy egy családtagja betegsége miatt vasárnap otthon kellett maradnia, és így lemaradt az aktuális történetről. De miféle foglalkozás ez, amely érzelmileg ilyen mélyen megérinti a gyerekeket? – adódik a kérdés. A válaszokat Kodácsy Tamás dunakeszi református lelkész feleségétől, Kodácsy-Simon Esztertől, az Evangélikus Hittudományi Egyetem Valláspedagógia Tanszékének vezetőjétől kaptuk meg. Magyarországon az ő segítségével kezdték el a gyerekistentiszteleteket a Godly Play nevű szemlélettel megvalósítani.
Eszternek Skóciában nyílt lehetősége személyesen megismerkednie a Godly Playjel négy évvel ezelőtt. „Tamás elnyert egy egyéves kutatói ösztöndíjat a Skót Egyháztól, és mi a családunkkal elkísértük őt. Korábban is hallottam már a Godly Playről, olvastam is róla, de Skóciában vehettem részt először ilyen alkalmon, és amikor láttam, hogyan működik, annyira megtetszett, hogy elvégeztem a hivatalos Godly Play tréninget, amelynek a végén én is Godly Play storyteller, azaz történetmondó lettem” – mesélte Eszter. Magyarországon ő volt az első ezzel a képesítéssel, és amikor hazajöttek 2019-ben, akkor ökumenikus körben bemutató alkalmakat tartott a dunakeszi gyülekezetek hitoktatóinak, gyerekmunkásainak, presbitereinek. Mivel tetszést aratott, a református gyülekezet is elhatározta, hogy alkalmazni fogják a módszert.
A bevezetés azonban bő egyéves előkészületet jelentett, mivel át kellett hozzá alakítani azt a termet, ahol a gyerekfoglalkozások zajlanak, ráadásul a koronavírus-járvány is lelassította a folyamatokat. 2021 szeptemberében kezdődhettek el a Godly Play alkalmak, majd idén áprilisban négy másik gyerekszolgálatot végző gyülekezeti tag is elvégezte azt a képzést, amelyet Magyarországon először egy kanadai és egy skót tréner tartott Budapesten Eszter meghívására. Egyelőre csak a 3 és 10 év közötti gyerekeknek tartanak ilyen alkalmakat, de lehet, hogy hamarosan az ifis alkalmakon is kipróbálják.
De mi is az a Godly Play?
„A Godly Play nem egyszerűen egy módszer, hanem sokkal inkább egy szemléletmód, amely arról szól, hogyan tekintünk a gyerekek spiritualitására. Nem újabb, másfajta feladatok és foglalkoztatók használatáról van szó, hanem arról, hogy a középpontban a bibliai történetek és a gyermekek világa áll, és a célja az, hogy a gyerekeknek segítsen kapcsolódni a bibliai történetekhez, hogy a gyerekek saját maguk is átélhessék azokat. Ezt számos tényező elősegíti, így például meghatározó része ennek a kapcsolódásnak az a tér is, ahol a történetmesélés zajlik, de a foglalkozások felépítése, „liturgiája” is a személyes beleélést támogatja. Fontos az is, hogy milyen szavakat használunk, hogy milyen módon engedjük őket a saját életkoruknak és érdeklődésüknek megfelelően kapcsolódni a történethez” – magyarázta Eszter.
Nem ők irányítják a gyerekeket, nem akarnak nekik előre megfogalmazott tanulságot átadni, hanem megengedik azt, hogy a történet éljen közöttük és bennük. „Úgy kell ezt elképzelni, mint amikor régen a bibliai történeteket a tűz körül ülve adták át generációról generációra, és mindenki a maga módján élte át ősei történetét. Most is körben ülünk a foglalkozás első szakaszában, amikor elhangzik a történet, és ilyenkor a történetmesélő nem a gyerekeket figyeli, hanem ő is éppúgy benne van a történetben, mint ahogy a gyerekek. A foglalkozás második szakaszában az átéltek feldolgozása zajlik. Ez lehet rajzolás, gyurmával megformázás, ének, beszélgetés, közös gondolkodás, de bibliaolvasás is, hogy összehasonlítsuk az átélteket az ott leírtakkal. Együtt éljük át a történetet, de mindenki a maga módján dolgozza fel.”
A szakirodalom alapján más életkorú és más szempontok alapján szerveződő csoportokkal is működik a Godly Play. A világon sokféle területen kipróbálták már, például fogyatékkal élők között, kamaszok között, börtönmisszióban, idősotthonokban.
„Azért működik mindenhol, mert nem csak kognitív síkon kell megértenem valamit és választ adnom rá, hanem az értelmi dimenzió mellett a saját aktuális érzelmi, lelki, fizikai nyitottságommal kapcsolódok az elhangzott történethez. S ez minden korosztály számára létfontosságú, amikor hitkérdések kerülnek elő. A hitről, szabadításról, megváltásról, Isten-ember kapcsolatról, az Isten szeretetéről szóló történetek nem csak az eszünket szólítják meg, hanem teljes valóságunkat. S ha engedjük, hogy teljes valónkban megszólítsanak bennünket ezek a bibliai elbeszélések, akkor sokkal mélyebben és élénkebben élnek majd bennünk, sokkal inkább a sajátjainkká válnak. A Godly Play szemlélete ezt szeretné erősíteni, s ez korosztályi és más meghatározottságoktól függetlenül működik. Például amikor a presbiterekkel tartottunk egy ilyen alkalmat, akkor is nagyon érdekes volt látni, ahogyan a presbiterek az ő saját érzelmi fókuszukkal, a saját lelkivilágukkal, az aktuális dilemmáikkal reagáltak arra a történetre. Pünkösdkor pedig a gyülekezeti napon öt különböző csoportban vehettek részt a gyülekezeti tagok egy-egy ilyen foglalkozáson, és fiatalok, középkorúak, idősek együtt ültek a történet körül, együtt reagáltak, együtt fedezték fel annak a történetnek a különböző dimenzióit.”
Gyülekezetet gyűjt
Természetesen kíváncsiak voltunk a dunakeszi hitoktatóknak, gyülekezeti szolgálóknak a tapasztalataira is, ezért őket is megkérdeztük a Godly Play kapcsán.
Szalai Ilona tanítónő, etika szakot is végzett, és több évtizede segíti gyülekezete munkáját, például tábori szolgálattal. Először ódzkodott a Godly Playtől, mert sok korábbi módszernél tapasztalta, hogy nem biblikus megközelítésű, a Godly Play kapcsán azonban megtapasztalta: nem tesznek hozzá az Igéhez és nem is vesznek el belőle. „Tiszta és őszinte visszajelzéseket kapok a gyerekektől. Úgy éljük meg, hogy kicsit meg is szentelődik az egész foglalkozás. Maga a felkészülés is igei elmélyülést igényel” – mondta. Hozzátette: hálás a Godly Playért, amiért gyülekezetet gyűjt a gyerekek által.
Torma Edit huszonöt éve hittanoktatóként dolgozik. Szerinte a Godly Play-alkalmakon nemcsak a Biblia szövegét mondják el: a történetmondás felépítése és a szóhasználata is vezet, ami azért árulkodhat arról, mit gondolunk a történetről. „Régebben probléma volt, hogy a hittanos gyerekek már ismerték az adott történetet, de a Godly Playnél ez nem számít, mert új oldalról élhetik azt át. Letisztult és egyszerű módszer ez, de más megközelítés, mint amihez szoktunk. Nehézsége, hogy ki kell hozzá lépni mindabból, amit korábban tanult az ember, és meg kell tanulni bízni a gyerekekben.”
Göndör Klára harmadéves hittanoktató-hallgató. A Godly Playt nyugalma, lassúsága miatt szereti. „Rohanó világban élünk, itt viszont fontos a lassúság. Nyugalom által hangolódunk egymásra. Az alkalmak liturgikus felépítése jól kapcsolható az istentiszteletekéhez, így ahhoz is jó bevezető a kisebbek számára. A liturgia közel visz Istenhez, így a gyermek-istentisztelet során is szent időt tölthetnek el a gyerekek” – fejtette ki. „Aki egyszer eljött, bármilyen kicsi is, utána biztonságban érzi magát az alkalom során, így a szülő nélkül is el mer majd jönni. Mindenki visz magával haza valamit az élményből, ami kihat a személyiségfejlődésére.”
Gyura Anikó hitoktatóként azt tapasztalta, hogy a Godly Play szemlélete más foglalkozásaira is kihat. „Neveltetésem miatt nehéz volt számomra, hogy ne mondjam meg, mit gondoljanak a gyerekek az adott történetről, hanem hagyjam, hogy Isten Igéje hasson rájuk. A Godly Play szemlélete nagyban segített ezt levetkőzni. Előnye még, hogy erős a spirituális oldala. Emellett fegyelmezni sem kell a gyerekeket, miközben utólag szóról szóra vissza tudják mondani a történetben elhangzott ismeretanyagot.” Anikó nyugdíjasokkal is kipróbálta a módszert, és megtapasztalhatta, hogy ez a szemlélet náluk is működik.
Ki kell próbálni
„Magyarországon mindez még gyerekcipőben jár, de örömteli, hogy egyre többen fedezik fel maguknak református, evangélikus és más egyházi közösségekben is” – mondta Eszter. „Sok ismerkedős napon kérték már a felnőttek, hogy még egy történetet mutassak nekik, mert olyan gyorsan elrepült az az egy óra, hogy azt észre sem vettük. De nem mondhatok el ezután még egy történetet, mert ez nem úgy működik, mint amikor a streaming szolgáltatónknál egyszerre több részt is ledarálunk kedvenc sorozatunkból. Ha engedjük magunkhoz valóban közel engedni a bibliai történeteket, akkor azok nagyon erősen dolgoznak kicsikben, nagyokban egyaránt, ezért időt kell hagyni arra, hogy leülepedjenek bennünk és feldolgozhassuk az átélteket. Beszélni nehéz is erről annak, aki nem vett részt ilyen alkalmon, ezt valójában ki kell próbálni, át kell élni a megértéshez.”
Ha valaki mindezek alapján kedvet kapott a Godly Playhez, Eszter első körben azt ajánlja, hogy menjen el az egyik ismerkedős délutánra, amelyet pont ezzel a céllal tartanak meg. Az ismerkedős napok ötször negyvenöt perces alkalmak, amelyeket a Református Pedagógia Intézet el is tud számolni öt kredit értékben, mert ők is meghirdetik ezt a lehetőséget. Az elkötelezetteknek idén télen is szerveznek majd tréninget is, és a hosszútávú célok között szerepel egy hivatalos magyarországi Godly Play csoport megszervezése. Addig is az érdeklődők vagy a dunakeszi református gyülekezeten vagy a Református Pedagógia Intézeten keresztül tájékozódhatnak a lehetőségekről.
A 2022 őszén zajló ismerkedős napok részleteiről ide kattintva lehet olvasni.
Barna Bálint
Képek: godlyplayfoundation.org, Füle Tamás, Dunakeszi Református Egyházközség