"Engedjétek hozzám jönni a gyermekeket!" - mondta Jézus, s tudta jól, hogy sokan hallgatósága közül felnőtt szívek börtönében élnek, és már régóta képtelenek gyermekiek lenni."
Adrian Plass
Virágot Algernonnak
Egy kísérleti fehér egér utóélete...
„Nem elég jót, jókor kell olvasni" - idézzük gyakran, egymás közt férjem volt, refis osztályfőnökét. Daniel Keyes regényét - Virágot Algernonnak - nem lehet rosszkor olvasni. Egyszerre szólította meg bennem a teológust, a lélekbúvárt, az anyát, a gyermekkorát kutató kislányt, a nőt, a barátot... Bármikor a kezembe kerülhetett volna, a katarzis nem maradt volna el, mégis az idei nyáron történt meg, talán nem véletlenül.
A történet maga tudományos-fantasztikus ötleten alapszik. Egy értelmi fogyatékos, hatéves gyermek szintjén álló, felnőtt férfin, Charlie-n intelligencianövelő műtétet hajtanak végre, amit korábban egy Algernon nevű fehér egéren végeztek el. A könyvben Charlie a kutatás során írt naplóját olvashatjuk, amelyben végigkísérhetjük az intelligenciahányadosának és értelmi képességeinek növekedésével együtt járó, személyiségét és lelki életét érintő változásokat.
A regény a modern kor nagy kérdése, az emberi értelem után kutat. Mihez kell, mire elég és mire jó az értelem és a tudás? Leginkább pedig mi az, ami az értelmen innen vagy az értelmen túl található?
Ugyanakkor mégsem marad meg ennek az egy kérdésnek a vonalán. Mert az értelem fejlődése és az önreflexióra való képesség magával hozza az emberi lét mindnyájunk számára kikerülhetetlen kérdéseit. A regény során megannyi rétegként tárul elénk a még gyermek Charlie, a fogyatékos kisfiú és anyja megterhelt kapcsolata, az e körül a beteg gyermek körül kibontakozó család konfliktusai, egy öntudatára ébredő férfi felismerései barátságról, szerelemről, testiségről, boldogságról, és nem utolsósorban előkerül az Isten-kérdés is, ami ugyancsak nem kerülhető ki. Olvasás közben nem tudunk nem párbeszédbe lépni önmagunkkal, a hitünkkel, és mindazzal, amit gondolunk az emberlétről, a személyről, értelem és érzelem kapcsolatáról, szeretetről, Istenről és arról, hogy mi mindezekről tudhatunk, gondolkodhatunk.
A regény alapjául szolgáló történet megannyi műfajt megjárt. A pszichológus végzettségű író is előbb novellaként tette közzé egy tudományos-fantasztikus újság hasábjain, amiért Hugo-díjat kapott, majd évek múlva írta meg a történet regény változatát. Azóta több film is készült belőle (1968, 2000), sőt, a Simpson-család életét bemutató rajzfilmsorozatban is ihletett egy epizódot. A történet közös, a hangsúlyok változatosak. Ahogyan a nyugati társadalom elhagyta a modern nagy kérdéseit, és az ezredfordulóval már csak a posztmodernről beszélhetünk, Charlie története is újabb válaszokat hívott elő, ahogy azt a regény két filmadaptációja is megjeleníti. Daniel Keyes munkájának zsenialitása talán abban van, hogy bár a modernben született, már magában hordja a posztmodern válaszokat is.
Ami miatt a könyv mégis a legjobbkor került a kezembe? Ez év júniusában, 88 évesen halt meg Daniel Keyes, a regény írója. Ugyanebben a hónapban hunyt el hatéves lányunk kis kedvence, Hópihe, a ketreclakó dzsungáriai törpehörcsög. Még látom a mozdulatot, ahogyan a tetem egy üres teásdobozba kerül, majd a gyerekek közösen eltemetik a kiskertünkbe. A virág sem maradhat el, apró kezek szedte suta százszorszép-csokor. Ahogy lányom a szertartás végén a celluxból és fadarabból ácsolt keresztet a kis földhalomba nyomja, teológus anyjához fordul és felteszi a kérdést: Anya, ugye Hópihe is a mennyországba jut? Ahogy felidézem a tekintetét, egyszerre megnyílik a könyv címe és utolsó sora: „kérem ha véletlenül aramennek tegyenek virágot Algernon sírjára a hátsóudvarba".
Szabóné László Lilla