„Másrészt bizonyos, hogy az ember soha nem jut el önmaga igaz megismerésére, ha csak Isten arcára nem nézett előbb és ha ennek szemléléséből leszállva nem kezdi el önmagát megvizsgálni."
Kálvin
Virtuális süti
Van-e jövője a keresztyén blogoknak és internetes magazinoknak a közösségi oldalak egyre nagyobb térhódítása mellett? Vagy már a jelen is kérdéses? - többek között ezekre a kérdésekre keresték a választ civil keresztyén online újságírók egy offline fórumon a közelmúltban.
– Akkor vagy valakivel közösségben, ha úgy tudsz átvinni a szomszédba neki egy tál süteményt, hogy még nem hűlt ki – ezzel a példával köszöntötte Konkoly Edit, a Talita keresztyén internetes magazin alapító-szerkesztője azokat az újságírókat és bloggereket, akik a közelmúltban találkoztak a budapesti Loyola Kávézóban. A közösség fogalma azóta sokat változott, hiszen egyre több az olyan online alkotóműhely, melynek tagjai csak ritkán találkoznak személyesen. Ilyen a Talita csapata is, akik találkozójukat kibővítették és fórumbeszélgetést szerveztek civil keresztyén bloggerek és újságírók számára. A szerzők együtt gondolkoztak arról, hogyan lehet jól használni az internetes felületeket a bibliai üzenetek átadására.
Őszinte és személyesVolt közöttünk tolmács, jezsuita szerzetes, történész, matematikaszakos és orvostanhallgató, "gyakorló" édesanya és nagymama, de több informatikus-teológus és hivatásos újságíró csatlakozott a beszélgetéshez. A keresztyén szerzők szerint fontos pozitív tartalamakat megosztani az interneten, hiszen az emberek vágynak a jó hírekre. De vajon lehet-e nem negédesen és csöpögősen írni a boldogságról? A kérdésre az őszinte, személyes írások jelenthetik a választ, ha valaki mer írni saját hitéről, örömeiről és bánatairól. Kölnei Lívia és Kóczián Mária, a Talita szerkesztői elmondták, a bizonyságtételek és a mindennapi élethez kapcsolódó, például a házassággal foglalkozó írásaik a legolvasottabbak.
Nem csak nálunk
A fórumbeszélgetésen részt vettek többek között az Evangélikus Fiatalok Oldalának, valamint a Váci (római katolikus) Egyházmegye honlapjának önkéntesei, a Magyar Kurír, az evangelikus.hu és a Parókia Portál munkatársai. A blogolók és újságírók szerint az önkéntesek által alapított honlapok jól kiegészítik és erősítik az egyházak hivatalos kommunikációját. A beszélgetésen szóba kerültek a frissen nyilvánosságra hozott népszámlási adatok is, melyek szerint jelentősen csökkent a magukat a nagy egyházakhoz tartozónak vallók száma.
Kovács Lajos, a jezsuita blog egyik alapítója szerint nemcsak Magyarországon, a környező közép-kelet-európai országokban is megfigyelhető, hogy az emberek egyre kevésbé bíznak a nagy intézményekben, és szívesebben tartoznak a kisközösségekhez.
– Sokan csak ott szeretnek jelen lenni, ahol úgy érzik, részt vehetnek az alkotásban, megoszthatják az életüket, meghallgatják őket és ők is meghallgathatnak másokat. Ezek a csoportok soha nem válnak nagy tömegekké, ennek ellenére érdemes életben tartani az önkéntes kezdeményezéseket az interneten is – fogalmazott a szerzetes blogger.
Nem is létezel?
Valamennyi szerkesztőt és írót foglalkoztatta, hogyan és milyen tartalommal érdemes jelen lenni a Facebookon, hogy kihasználhassák a közösségi oldal előnyeit és tartalmaikat akár több ezer emberhez is eljuttassák.
– Készíthetsz bármilyen blogot, vagy honlapot, ha nem vagy fent Facebookon, akkor nem létezel – ismertette Sitku Tibor a keresztyén fiatalok véleményét, akiket a Kelet-Európai Misszió kérdezett meg internetezési szokásaikról. A felekezetközi missziós szervezet munkatársa szerint a közösségi oldalt elsősorban szórakozásként használják a fiatalok, a rövid, vicces vagy meghökkentő képek, idézetek a legnépszerűbbek, ezért kétséges, mennyire alkalmas mély tartalmak közlésére. Mások szerint az elgondolkodtató, hosszabb írásokat is érdemes kiajánlani a Facebookon, mert sokan éppen a közösségi oldalakról érik el az átfogóbb cikkeket, és nem böngésznek annyit más oldalakon. Volt, aki a Facebook népszerűségét és növekvő "egyeduralmát" a televízió 1970-es években való robbanásszerű eltejedésével hozta párhuzamba. Mint új médium, a Facebook használati szokásai folyamatosan változóban vannak, de idővel általánossá, megszokottá válik, és szenzációereje is csökken majd.
Más kérdés, hogy míg sokak számára ez megnyugtató hasonlat, addig másokban új aggodalmakat ébreszt. A fórum résztvevői mindenesetre pozitív példaként említették az idei március 15-i hóviharban és katasztrófahelyzetben megvalósult összefogást, amikor is sokan a Facebookon keresztül jelentkeztek önkéntesnek és ajánlották fel segítségüket a bajba jutottaknak. Bár sokan borúsan látják a jövőt amiatt, hogy a fiatalok szinte a számítógép mellett nőnek fel, a civil újságírók szerint az utánunk jövő generáció kész segíteni és jót tenni környezetéért.
Dobó Márti
Képek: Antalffy Yvette