„Számomra csak egy ember létezik: Jézus. Jézus létezik, és ő létezik mindazokban, akik benne és általa léteznek. Azért írok, mert jobban, pontosabban ki akarom fejezni az azonosságot Jézussal bennem és másokban. Fütyülök rá, hogy hányan olvassák, vagy hányan nem olvassák a verseimet. Egyetlen célom: egy fokkal közelebb hozni a jóakaratú, érzékeny olvasót ehhez az azonossághoz, a Jézussal való egységhez."
Weöres Sándor
Visky András: Grádicsok útján
Várja lelkem az Urat,
jobban, mint az őrök a reggelt,
mint az őrök a reggelt.
Zsoltárok 130,6
„A mélységből kiáltok hozzád, Uram!"- hangzik a zarándokének első sora. A kiáltás az elhagyatottság mélypontján tör fel, azon a helyen, ahol kiszolgáltatottságunk immár fokozhatatlan. A zsoltár sorai között a várakozás nagy tereit lehet fölfedezni, mintha minden mondat, valamennyi nekirugaszkodás után hosszú, feszült hallgatás következnék.
Avagy valóban van-e visszhangja az emberi szónak? „Kicsodánk van az egekben?" Mi az, ami ezt a távolságot fölemészthetné?
Az odalent lévő el akar jutni Isten színe elé, nem takargatja elesettségét, kiált, mindhiába csitít¬gatják. Még szavait sem hajlandó megválogatni, emlékezteti Istent arra, ami rajta áll, hiszen a ta¬lálkozás feltételéül Ő szabta meg a bocsánatot, ha nem szolgáltatja ki, ha magánál tartja, úgy ezt az akadályt ember nem hághatja át: „Hiszen te nálad van a bocsánat, hogy féljenek téged!" (4.v.)
Mit tehet az alant lévő?
Várakozik, sőt jobban várakozik, egész lényével teszi, és elindul.
A templomba vezető lépcsősor, az egész szertartás ezt a várakozó elindulást, úton lévő várakozást jeleníti meg. Fokról fokra szól az Istent szólásra bíró de profundis clamavi. Olyan responsorium-forma ez az ének, amelyben a válasz helyén nagy csend-térségek vannak: így mutatja meg az elhagyatottság mértékét Istennek. „A létező alany ténylegesen csak úgy gondolható el, hogy megadjuk neki a szót." (Marcel)
De várakozhat-e intenzívebben a lent élő ember a magasságban lakozó Istennél? Aki időről időre mérhetetlen hallgatásba burkolódzik, várván várva, hogy a hallgatás égnyi paizsát áttörje a reá vágyakozó emberi szó?
Isten hallgatását csak a vele való együtt-hallgatás enyhítheti. Válasza helyett nincsen válasz, amiképpen szava helyett sincsen szó, amely az övé mellé állhatna. Aki Isten megszólalására várakozik, az az Ő csendjébe lép. Kiált és hallgatózik, és ismét kiált. Mígnem kiragadja Istent a hallgatásból. Hogy, mire a templomba ér, mikor megállna az oltár előtt, Isten is odaérjen.
A lent élő az oltárnál találkozik az alászállóval
Az elhagyatott ember az elhagyatott Istennel az áldozatban ismernek egymásra.
Az áldozatban, ahol Isten a legelhagyatottabb emberként emeltetett föl, szenvedett és megmutatta magát az Őt elhagyónak.
Haszid
1.
Olvassuk a pusztai vándorlást
így indul a napunk
Miért nem cseréli le Isten az ő népét
kérdeztem
Mert szerelmes
válaszolta
Akkor az más
Akkor az egészen más
2.
Olvassuk a pusztai vándorlást
így fejeződik be a napunk
Miért nem cseréli le a nép az ő istenét
kérdeztem
Mert szerelmes
válaszolta
Akkor az más
Akkor az egészen más
fotó: Ádám Gyula
A kivonulás könyve
Az a negyvenéves zarándoklat
a sivatagban, a fogság után.
Kapkodó kirohanás a komfortos hullaházból,
kicsinytől fogva nagyig. Egy-egy kép a vérfoltos
ajtókeretben, üres szobák
savanykás szaga, haszontalan
tárgyak és történetek.
Legelöl a hullámokba
gázolók, akik előtt megnyílt
a tenger ollója; leghátul,
akik mögött bezárult. Lobogó
felső ruhájuk lemetszve, mire
Észbe kapnak. A kisimult víz
tükrén aztán átvonult mind
a tíz csapás is, egészen más
jelmezben. Csüggeteg
vándorkomédiások, tettre
készek, nagy repertoárral.
Emlékezhetsz például apámra,
Aki a titkosrendőrség betört
ablakából elvitt egy jókora
szilánkot, a véres macskakővel
együtt, amit úgy vetett ki
magából a tömeg, mint egy
régtől fogva cipelt iszonyatos
koponyát, egy csecsemőét,
És ami a széttépett őrnagy
íróasztalán nyugodott, szelíd
levélnehezék, szemközt
a vérszomjas tömeggel –
emlékszel? Mindenüvé
magával vitt engem is, már
kora reggel hívott,
Reszketve szólította a halálos
nevet, a hangosan fölolvasott
napi szakasz után. Kitartóan
nógatott, készülj, gyere,
mintha egy Isten csak
nagyalvó lehetne, mióta
világ a világ. Vagy süket,
mint apám öreg harangozója.
Ha a te arcod nem jön velem,
egy tapodtat sem teszek,
hallottam, ezt mondta. Úgy
szólt hozzád, mint ember
beszél barátjával. Magával
hurcolt mindenüvé, amíg a
szem ellát. Belekevert minden
verekedésbe, amelyben ő,
egyedül ő nem emelt kezet.
Még akkor sem, amikor az
okos kézfej tudja csak a
legkifejezőbben megformálni
azt a szót, hogy elég.
Vonulni a könyv egyik lapjáról
a másikra, napi szakasz
lenni. Menni, nyomtalanul
Hátrahagyni formátlan
kőrakásokat. Megadással
engedni, hogy lapozzanak.
Egy naplemente, még egy.
Újabb sor, ott következik az
apám neve, most kiejted,
ejtsd ki, ne félj. Örök fogoly,
felismered. Ő az, akire
ráejtetted a sátradat, még
a legelején, amikor az
ötrészes könyv megírását
elhatároztad. Ő az, nézd, bezárul
mögötte a tenger. Megáll
előtted, ott áll, felismered:
az apám. Kitárja karjait.
Fuss, fuss, tékozló, most
te következel. Ez az utolsó
lap, az utolsó sor, utolsó szó.