"Az anyagi javakon és birtokolt értékeken alapuló identitásmeghatározás hamis utakra csábít. Megtéveszt és manipulálja az embert. Ha attól vagy valaki, amid van, akkor vesztesként egy perc alatt semmivé válhatsz."
Bagdy Emőke
Mephisto a templomi kórusban
Ezúttal kicsiben jelenik meg az, amit a negyven évvel ezelőtti játékfilm nagyban tárt elénk. Hasonló küzdelmeket ábrázol, de a főszereplő mintha már nem akarna sem együttműködni, sem hadakozni a hatalommal. Helyette azt teszi, amit hivatásából fakadóan tennie kell.
Hosszú évtizedek teltek el az 1981-es Mephisto, az első Oscar-díjas magyar nagyjátékfilm óta. Ez volt az első közös filmje Szabó István rendezőnek Klaus Maria Brandauer osztrák színésszel. A világhírű alkotás engem is mélyen megérintett, ezért is voltam kíváncsi új filmjükre, a Zárójelentésre, amely a nyolcvankét éves rendező munkásságának összegzése és lezárása. Finálé, amelyben a filmet körülölelő keretnek hatalmas jelentősége van. A történet főhősét, az anyagi okok miatt egyik pillanatról a másikra nyugdíjazott kardiológus főorvost Stephanus doktornak hívják, neve az István latin megfelelője.
A főszereplő rémálmot lát: egy operaelőadáson találja magát, az egyik énekeshez hívják, aki a színpadon lett rosszul. A színdarabot megszakítva rohan fel, és álmában arra kényszerítik, hogy énekeljen, ezt meg is próbálja, végül a közönség lehurrogja. Stephanus hasonló félelmet él át, mint Hendrik Höfgen a Mephistóban: mindkét karakter fél, hogy számára nincs kitörési lehetőség a beszűkült élethelyzetből. A főorvos azonban már elismert, sokat látott szereplő, akinek sok-sok élménye volt a hatalommal, de nem mindig él azzal, hogy köztiszteletnek örvend és vannak kapcsolatai.
Amikor vidékre megy az édesanyjához, operaénekes feleségét Budapesten hagyja. A falu, Szépvölgy háziorvosa lesz, édesapjának örökségét szeretné ápolni. Stephanus azonban túlságosan pesti ahhoz, hogy értse a falusiakat, nem ismeri szokásaikat és határaikat, ahogy a saját korlátaival sincs tisztában. Régi barátságai és szerelmei megelevednek, idős, tapasztalt és jószándékú orvosként segíteni szeretne a helyieknek. A templomi kórust vezető Erzsike éppúgy nem tudja megérteni ezt, ahogy a pletykákat szövő öregasszonyok és urak sem. A segítő szándékból végül kölcsönös bizalmatlanság és félreértések sora lesz.
Stephanus a falu polgármesterével kerül szembe, aki gyógyfürdőt és szállodát akar, hogy az élhetetlennek mondott település felvirágozzon. Az orvos a hatalommal néz farkasszemet, de nem hadakozik. A Mephistóban Hendrik Höfgen többször is közbenjárt a miniszterelnöknél, hogy színésztársait és barátait segítse, de végül keményen visszautasítják és megalázzák. Stephanus megáll a polgármester irodájának ajtajában, látja, hogy a politikus még csak nem is néz rá. Döbbenten veszi tudomásul a helyzetet, majd elsiet.
A film egyik legjobb karaktere az Eperjes Károly által játszott Kristóf atya, aki régi jó barátja Stephanusnak. Ügyesen kezeli a falu bonyolult kapcsolati rendszerét, együtt focizik a fiúkkal, papként az embert szerető, de a széthúzást és a rágalmazást elítélő Istent hirdeti. Ha római katolikus lennék, szívesen hallgatnám Kristóf atyát a templomban. A gyülekezet azonban megosztott, a templomban ott vezényel a polgármester által megalázott Erzsike, és a padsorokban ott ül maga a polgármester is, aki sok nőt leuralt már életében.
Személye az egész falu előtt földesúrként jelenik meg, aki irányít, dominál, ezért nem érdemes ellentmondani neki. Stephanus nyíltan szembefordul vele, ezért a polgármester előveszi és felnagyítja az orvos egyik diákkori ügyét, hogy a reputációját tönkretegye. Miközben a történet a végkifejlet felé halad, a háziorvost a polgármesterhez hívják, aki hirtelen lesz rosszul. Stephanus meggyógyítja, de keményen megmondja, mit gondol róla. A főszereplőt végül újra színházban látjuk: bátran beáll a Tannhäuser egyik kórusjelenetébe, arca belső békességről tanúskodik. Az operát ismerve érdekes volt számomra, hogy a rendező éppen ezt a darabot választotta: Wagner operájában a főszereplő középkori lovag az önmegtartóztatás helyett az érzéki vágyakat élteti. Nem illik saját korának erkölcsi világába.
A Zárójelentés rendezője nem akart filmtörténeti jelentőségű alkotást készíteni, ehelyett a kicsibe akarta sűríteni személyes vívódásait a múltjával és jelenével. A filmvásznon a falusi, hétköznapi emberek küzdelmei jelennek meg a hatalommal és a rosszindulattal szemben, és az, hogy ebben a harcban el lehet esni. Bár nem láttam élhetetlennek a bemutatott falut a körülmények alapján, de egyértelművé vált számomra, hogy a rágalmak, félinformációk és pletykák komoly mentális károkat okozhatnak mindenkiben. Kapcsolataink minőségén is múlik, hogy az adott hely valódi otthonunkká válik-e vagy sem.
A film több jelenete kifejezetten szórakoztató volt, a komolyabb és tragikusabb jeleneteknél releváns kérdések merültek fel Istennel, emberrel, hatalommal, széthúzással és karaktergyilkossággal kapcsolatban, és ezek a kérdések legtöbbször nyitva is maradtak. A múlttal való szembenézés kérdésköre már összetettebb, Szabó István mintha azt mondaná: terhelt a múltam, de a mindenkori hatalomé is, ezért a jelenkori rossz állapotokra figyeljünk inkább, semmint az én személyes életutamra. Még nem találtam meg Istent, de keresem őt, nem értem a szenvedést, de talán nem is érthetem meg teljesen.
A Zárójelentés erőteljes belső vívódásokba enged betekintést. A kórusjeleneteket látva azt éreztem, mintha a náci rezsimmel lepaktáló Hendrik Höfgen és a szocialista rendszer besúgóhálózatával együttműködő Szabó István akarna beülni a templomi kórusba, hogy az örökkévalóságról énekeljen, és lelkük megtisztuljon a múltbeli hibáktól. Keresztyénként vallom, hogy a feloldozás a múlt és a jelen őszinte és sokszor fájdalmas bevallásával kezdődik, a végső békességet Isten adja meg. Az elmenekülés vagy a felszínesség e fájdalomérzet elkerülését szolgálják, az igazi szembenézés így elmarad. A filmben inkább ez utóbbira láttam példát, remélem, hogy Höfgen, Stephanus és Szabó István is megtalálja Istent, aki a jelenben, a múltat bevallva akar mindannyiunkat gyógyítani és valódi békességet adni.
Képek: port.hu