„A templomi élet rendje: a keresztút. Aki belép, kevesebbet ennél nem tehet, mert akkor be sem lépett. Bent van ugyan, de kívül rekedt."
Visky András
Élő népművészet
Jellegzetesen protestáns és hagyományosan népi motívumokra épülő kézműves alkotásokból nyílt kiállítás a székesfehérvári református gyülekezetben. A reformáció történelmi és kulturális öröksége az élő népművészetben című kiállításon a többi közt gyermekjátékok, templomi berendezési tárgyak, kerámiák és festett mennyezetkazetták is megtekinthetők.
A magyar népművészet iránt elkötelezett alkotóknak hirdetett pályázatot a reformáció évében a Népművészeti Egyesületek Szövetsége a Reformáció Emlékbizottsággal közösen. A reformáció célja az egyház megújítása volt, a pályázatra ezért országszerte olyan alkotásokat vártak, amelyek a templomi szertartásokra használt eszközöket a népi hagyománykincsből merítve öltöztették új köntösbe – ismertette Szenczi Jánosné, a helyi kiállítást szervező Fehérvári Kézművesek Egyesületének elnöke a székesfehérvári református gyülekezeti központban helyet kapó kiállítás múlt hétvégi megnyitóján.
Az országos pályázatot hét régióban hirdették meg, a fehérvári kiállításra a közép-dunántúli régióból – Fejér, Komárom – Esztergom és Veszprém megyéből – érkeztek alkotások. „A pályázatra negyven egyéni alkotó és egy szakkör küldte el a munkáját, összesen 125 alkotás érkezett, ebből 32 alkotónak 85 alkotását állítottuk ki” – számolt be a szervező. A zsűri 17 alkotó 56 munkáját az országos kiállításra is javasolta, amelyet várhatóan augusztusban, a Mesterségek Ünnepe idején nyitnak meg a fővárosban.
A Székesfehérváron kiállított tárgyak többsége reprezentatív céllal készült, jó részük templomi berendezési tárgy, de több otthoni, szakrális ünnepeken használatos tárgy is található köztük. Úrasztala- és úrvacsora-terítők, kendők, kehelytakarók, szószéktakarók szép számmal kerültek be a legszebb alkotások sorába, legtöbbjüket úri hímzéssel vagy Fejér megyei fehér hímzéssel készítették. Utóbbiak között több olyan munka is szerepel, amely egy-egy népviseletről vett mintát adoptált templomi terítőre, szalvétára vagy takaróra. A kiállításon olyan különlegességek is megtekinthetők, mint a karcolt hímes tojások, a papíralapú, népi hímzéses motívumokat felvonultató memóriajátékok, több fából készült betlehemes, sodronyzománc tárgyak és merített papírra készült alkotások.
A zsűri csak azokat a pályaműveket nyilvánította kiállításra érdemesnek, amelyek népművészeti motívumok felhasználásával készültek, kivitelezésük hagyománytisztelő és esztétikus, továbbá a reformáció témájához kapcsolódnak – mondta Gyanó Szilvia néprajzkutató, zsűritag. „Anyag, forma, díszítés és funkció összhangban vannak egymással és a témával is ezekben a műalkotásokban. A reprezentatív templomi terek kívánalmainak is megfelelő darabok létrehozása a református és evangélikus templomi művészetben is jártasságot igényelt az alkotóktól. Többségük Székesfehérvár és környéki lévén katolikus vallású, mégis nagyon szépen megbirkózott a feladattal.”
A protestáns szakrális terek berendezése hagyományosa letisztult, puritán, sohasem hivalkodó – fejtette ki. „A mai napig ez jellemzi a protestáns templombelsőket, de gyakran az otthon tereit is. A giccs, a cicoma, a túldíszítettség teljes mellőzésére törekszenek a hívek, ugyanakkor a szakrális térben elhelyezett tárgyaknak a hétköznapitól eltérőnek kell lenniük, tükrözniük kell az ünnepélyességet. A cél, hogy egyszerre legyen valami elegáns, díszített, de visszafogott, puritán is. A kiállítás alkotóinak ez sikerült.”
Huszár Pál dunántúli főgondnok köszöntőjében azt mondta: a kiállított tárgyak hitvallást jelentenek. „Arról vallanak, hogy Európa értékválsága közepette is keresztyének és magyarok akarunk maradni, ezt nagyon komolyan gondoljuk, és Isten segítségében bízva fel is vállaljuk.”
„Profán és szent – egy civil egyesület és az egyház kapcsolódott össze a kiállítással, amely azt az Alkotót dicséri, akitől minden tehetség származik” – fogalmazott Somogyi László lelkipásztor, a tárlatnak otthont adó református gyülekezet lelkészi elnöke. Ézsaiás könyve 29. részének 6. versét idézve azt mondta: Európa dacosan lázad a Teremtő ellen, megkérdőjelezi létezését is, és miközben büszkén éli az életét, lélekben sír. A kontinens megújulásának ezért az az egyetlen esélye, ha visszatér Istenhez. „Ha a gyerekeinket megtanítjuk Istent dicsőíteni, megtanítjuk arra, mit tett értünk a teremtésben, aztán a Golgota keresztjén a megváltásban, és mit tesz értünk naponta hűséges gondviselésében, boldog, egész emberré válhatnak. Míg az az ember, aki azt gondolja, hogy neki nem kell Isten, elvész.” A lelkipásztor hozzátette: akárcsak a fazekas kezében az agyagon, úgy a mi életünkön is eshet csorba, de mindarra, amit elrontottunk, van bocsánat Krisztusért.
Hafenscher Károly, a Reformációi Emlékbizottság miniszteri biztosa arról beszélt, hogy az Istentől simogatásra, alkotásra, áldásra kapott kezek jó munkát végeztek a fa, az agyag, a kerámia vagy a textília megmunkálása közben. „Áldást kaptak, és áldássá lettek. Ezzel a lehetőséggel kivétel nélkül mindenki élhet a maga helyén, ez kötelességünk is. Gazdag emberek vagyunk, hiszen a Teremtő gazdagságából részesültünk. Örökségünk is gazdag. Komolyan vesszük gyökereinket, hiszen egy-egy fafaragás, úri hímzés vagy kerámia azt a múltat hordozza, amelyet elődeink hagytak ránk. De az alkotások ma születnek, olyan világban, ahol szükség van arra, hogy megmutassuk az igazi értékeket, hiszen azok mellé kérdőjeleket tesz a ma embere. Mi olyan értékeket szeretnénk átadni, amelyek a gyökerekből táplálkoznak, és amelyek maradandóak, azaz a jövőt építik a következő generáció számára.”
Hafenscher Károly kiemelte: különösen örül a gyermekjátékoknak. „Az ősi vágy, hogy játszani is engedj, mindannyiunkban ott van. A játék halálosan komoly dolog. Egy gyermek, amikor játszik, minden mást kizár maga körül, komolyan odafigyel a játékára, mégis felszabadultan él. Mindannyian az élet nagy játékára meghívott emberek vagyunk: értékhordozók és -teremtők.”
Fiatalok és idősek, férfiak és nők egyaránt szép számmal tagjai a csaknem két évtizedes múlttal rendelkező Fehérvári Kézművesek Egyesületének. A százfős egyesületről a kiállítás társrendezője, Tóthné Albrecht Anikó mesélt. „Sokan vagyunk már nyugdíjas pedagógusok, akik szeretnénk átadni a fiataloknak a kézművességet. A kiállításon megjelenő úri hímzés régi technika, ahogy a Fejér megyei fehér hímzés is. Fehérváron a mi egyesületünkön kívül is vannak szövő- és hímzőkörök, melyekben az asszonyok a hagyományos hímzésmotívumokkal dolgoznak Párniczky Ilonka néni gyűjtése nyomán.”
Az egyesület próbálja megszólítani a középiskolásokat is. „A közelmúltban rendeztük meg a hagyományos Tűzzel-vassal Fesztiválunkat, de van gyapjúfesztiválunk is. A kézműves házban oktatjuk a gyerekeket, nyáron több iskolásoknak szóló táborunk is lesz. Kamasztáborunkban varrunk, szövünk, nemezelünk, bőrözünk. Év közben kéthetente vagy havonta egyszer találkozunk az önkormányzattól kapott, szépen felújított parasztházban, a munkák viszont otthon készülnek. Rendszeresen tartunk szakköröket is, ahol az új technikákat sajátíthatják el akár a teljesen kezdők is. Van bútorfestő- és szövőszakkörünk, az asszonyműhelyben pedig varrunk. Igyekszünk a népi hagyományoknak megfelelően használni a különféle technikákat, de mindig törekszünk a megújulásra. Jómagam textiljátékokat, babákat készítek. Bele kell vinni az újdonságokat a hagyományápolásba, hogy a kézműves termékek ma is használhatók legyenek.”
„Nagy kedvenceim a festett kazettás templommennyezetek” – ezt már Demény Szabó Monika grafikus, a székesfehérvári református gyülekezet tagja mondja. A kiállításon a rétfalusi és a mezőcsáti templomok kazettáiról készített másolatai láthatók, amelyeket Zentai Tünde gyűjteménye alapján készített. „A reformátusok a puritanizmusra törekednek, viszont a falusi emberek szégyellték, hogy az Isten háza olyan csupasz és színtelen, ezért festették meg asztalos mesterekkel a templomok mennyezetét. A kazettafestők külön erre szakosodtak, és ők mások, mint a pingáló asszonyok, akik már a kazettákról vették le a mintákat, és vitték tovább a motívumokat a lakásba. Ők a berendezési tárgyakat festették meg, hogy azok is szebbek, színesebbek és vidámabbak legyenek.”
A grafikus hozzátette: gyakran használ grafitot és tustollat, de az ecsettel való munka számára is kihívást jelentett. „Az emberben benne van kicsit a büszkeség, hogy ezt én festettem, de ha nem kaptam volna tehetséget Istentől, nem tudtam volna elkészíteni ezeket a munkákat. Festés közben ezért mindegyik kazetta hátuljára ráírtam, hogy Soli Deo gloria, vagyis Egyedül Istené a dicsőség.”
A reformáció történelmi és kulturális öröksége az élő népművészetben című kiállítás július 23-ig tekinthető meg a Székesfehérvári Református Egyházközség gyülekezeti központjában (8000 Székesfehérvár, Széchenyi utca 16). Látogatási idő: keddtől szombatig, 14 és 18 óra között, vasárnap 9 és 13 óra között.
Képek: Füle Tamás