"Az anyagi javakon és birtokolt értékeken alapuló identitásmeghatározás hamis utakra csábít. Megtéveszt és manipulálja az embert. Ha attól vagy valaki, amid van, akkor vesztesként egy perc alatt semmivé válhatsz."
Bagdy Emőke
Oázis a hétköznapokban
A lányok, asszonyok régen fonóba jártak, ahol a munkát is el lehetett végezni és közben meg tudtak osztani egymással örömöt, bánatot. Ezt a hagyományt eleveníti fel egy budapesti református gyülekezet idén nyáron indult fonója is.
Ez az egyik legszebb templomkert és parókiaudvar, amit valaha láttam, állapítom meg magamban, ahogy belépek a Külső-Üllői Úti Református Gyülekezet nagykapuján. Az udvar minden szeglete arról árulkodik, hogy valaki különleges érzékkel látja a benne rejlő lehetőségeket. Kiss Enikő lelkészné vezet körbe, lelkesedéssel beszél a sziklakertről, a füvesítésről, a virágágyásokról és -szigetekről, az elkészült kerti székekről és asztalokról, a fontolgatott rózsalugasról, illatos loncról és lila akácról, amely végképp körbeölelné és bódító illattal árasztaná el a hátsó kis udvart, amelynek közepén csinos napernyő alatt foglalunk helyet. Most vette kezdetét a fonó – modern, nagyvárosias környezetben mintegy oázisként a város és a hétköznapok forgatagában. Ezt erősítik meg a horgolással foglalatoskodó lányok, asszonyok is – van köztük, aki először ismerkedik a különböző fogásokkal, a többiek szintén itt tanulták meg az egyszerűbb technikát vagy elevenítették fel a feledés homályába vesző ismereteiket.
A tavaszi karantén idejére szüneteltették a női kört, a nyitás után viszont már fonót indítottak helyette – árulja el a lelkészné, aki szeretett volna minősített teret és időt biztosítani a kézművességre egy héten egyszer a saját maga, és ha van kedvük csatlakozni, akkor mások számára is. Mint mondja, feltöltik a kreatív foglalatosságok, és sok más nő is így van ezzel a gyülekezetben. A fonó nemcsak abban segít, hogy megtanuljanak egymástól különböző kézműves technikákat, hanem a közösség gyakorlásának is különleges módja. Ahogy Vitárisné Balogh Éva mondja, miközben a kezük ügyében lévő munkadarabra koncentrálnak, könnyebben felveszik a beszélgetés fonalát is, és szinte észre sem veszik, de egyre mélyebben megnyílnak egymás előtt. Van, hogy emellett eltörpül az elvégzett munka haszna, de az a jó, hogy itt senki sem helyez elvárásokat saját maga vagy a többiek elé. Csupán élvezik az egymással való közösséget és az alkotás örömét.
Nyár eleje óta átültették a gyülekezeti növényeket, tapétáztak babaházbelsőt, füvesítettek udvart, készítettek asztalt horgolt napernyővel, horgoltak ágytakarót és fürdőruhát is. „Fontosnak tartom, hogy a gyülekezeti tagok csinosnak érezzék magukat” – mondja pajkos mosollyal a lelkészné. Elárulta azt is, szeretne saját bikinikollekciót megalkotni, és előkerül egy gyönyörű sellőuszony formájú horgolt hálózsák is, amelyet kislányának készített. Közben előkerül egy doboz házi készítésű szeletelt pizza. Ki-ki finom süteménnyel, más kalligráfiai tudásával, olvasmányélményeivel vagy háziasszonyi tapasztalataival gazdagítja a többieket – tudom meg. A fonóba jár óvónő, fejvadász cég munkatársa, anyuka és egyedülálló nő is. Buda Lilla vidékről került fel Budapestre, azt mondja, itt, a gyülekezeti családban biztonságban érzi magát, jólesik neki a törődés.
Éva a jó társaság mellett azért szeret ide járni, mert óvónőként sokszor készített a gyerekekkel ajándékokat, de most a saját örömére jobban elmélyedhet egy-egy technikában – árulja el. „Kell, hogy az ember a saját kedvére is tegyen, akkor is, ha éppen nem hasznosul, amit csinál. A gyerekeket pedig azért érdemes bevonni az alkotási folyamatokba, hogy ők is megtanuljanak megállni, kikapcsolni.”
Közben megérkezik Müller Hajni is, ez az első fonó, amin részt vesz. Alighogy elkezdünk beszélgetni, a keze között perdülő fonalak szabályos mintává állnak össze, pedig most vett a kezébe először horgolótűt. Közben pedig szóba kerül a munka, a lakáskeresés, néhány konyhai fogás, az emberi kapcsolatok és Isten vezetése. „Ha az ilyen összejöveteleknek nincsen önmagukban is értéke, akkor a többinek sincs” – szögezi le Hajni arra a kérdésemre, vajon miért jó, ha egy gyülekezetben a lelki alkalmakon túl ilyen informális összejövetelekre is rendelkezésre áll elkülönített tér és idő. A fonó egymás megismerésének a legtermészetesebb formája, ahol azt is megosztják, amit egy imakörön sem feltétlen mondanának el magukról hirtelenjében – értenek egyet.
„Szent talajon állunk. Itt vagyunk mi, Isten képmásai, sebezhetővé tesszük magunkat egymás előtt. Bűntudat nélkül kiönthetjük a szívünket, nem vesszük el a szólás lehetőségét másoktól, mégis mindenki úgy érzi, hogy feltöltődve megy haza” – fejtegeti Enikő, a lelkészné. – „Ez nem kikérdezés, hanem megnyílás” – veszi át a szót Lilla. – „És sok megerősítést is kapunk” – mosolyodik el Éva. „Ez lehetőség annak a gyakorlati megélésére, amiről vasárnap szó esik az istentiszteleten” – egészíti ki Hajni. – „Az ilyen alkalmak nélkül nehezen válna közösség a gyülekezetből. Nem feltétlen ez az alapja a közösségnek, de sokat segít a formálódásban.”
Nemsokára nevetés tölti be a kis udvart, Enikő pedig lelkesen mutatja a helyet, ahová kemencét szeretnének építeni a közösség örömére. Aztán szó szót követ, és amikor rám kerül a sor, kissé zavartan kérdezem: „Ez érdekel titeket?” Aztán újra nevetésben törünk ki: „Naná! Hiszen ez a fonó!”