„Félelem fog el, ha Isten csöndbe burkolózik, de nem azért, mert hallgat, hanem mert elhatározza, hogy néma marad, és ez egészen más."
Visky András
Megőrizni az igazságot, megőrizni az embert
Képviselni az igazságot szeretetben: élethosszig tartó küzdelem az alázat és a szentség útján Krisztus követői számára. A tét különösen nagy, az egyháznak pedig meg kell tanulnia kiállni az emberért, az igazságért.
Boldogan élni, amíg meg nem halunk – nem csak mesei fordulat. Minden ember vágyik a boldogságra, de legalábbis szeretne happy enddel végződő történet részesévé válni. A boldog élet reményében zajló felszabadítási törekvés áll az LMBT-mozgalom hátterében is.
Az egyház eközben aggódva figyeli az utat, amit a történet szereplői bejárnak, és azt is, mit adnak fel közben. Jutalmuk nemhogy elmarad, de felemésztik őket a szerzett kiváltságok, sokszor már a vágyott cél elérése előtt.
A keresztyénség azt vallja, hogy a boldogság nem elérhető cél, hanem ajándék. Olyan történetben adatik, amelynek valójában nem mi vagyunk a főszereplője, de mindannyiunk szabadítástörténete lehet.
Krisztus egyháza egy elvarázsolt világ felébresztett szereplője. Nem önmagáért való, ezért nem is lehet felsőbbrendű, de fontos szereplő, mivel rábízatott, hogy elbeszélje a többieknek, mi történik. A megfelelő történetet elmesélve ugyanis mások életében is megtörhet a varázs. A történet főhőse Krisztus, az ő célja pedig az emberek megváltása és a világ helyreállítása – ez az, ami a benne élőknek boldogságot szerez.
Mindez nem mese – az egyházban többek között ezért érezzük a késztetést, hogy szeretetben képviseljük az igazságot. Ezért találkoztak nemrégiben református lelkipásztorok az egyház zsinati székházában tartott KÉSZ Egészség konzultáción. A műhelymunkán a védtelen szereplőkről is szó esett, ahogy arról is, miként érdemes elmondani a megváltás történetét.
Érzékenyítés az egyházban
Az 1960-as években egyetemi berkekből indult genderelmélet ma már nemcsak az oktatásban, a tudományban, az interneten, de nemzetközi és civil szervezetekben, különböző nagyvállalatokban, a médiában, sőt, számos nyugati egyháztestben is jelen van. Schittl Eszter szociálpolitikus, a Magyarországon 100 ezer tagot számláló élet- és családvédő online közösség, a CitizenGO munkatársa az LMBT-mozgalom hazai és nemzetközi céljairól és eredményeiről szóló előadásában arról beszélt, hogy az egyház LMBT-baráttá formálása is szerepel a gendermozgalom célkitűzései között. Előfordul, hogy jószándékúnak tűnő együttműködésekkel szereznek észrevétlenül is egyházi referenciát különböző szervezetek – számolt be, de különösen nyugati példákon látszik, hogy gyakran az egyház önként adja fel saját tanítását.
Mi árthat a gyerekeknek?
Amellett, hogy az érzékenyítés hat a jóérzésű emberekre, a lefogékonyabb korban a leghatékonyabb – ezzel a tudással a gendermozgalom is él. „A Disney elöl jár az érzékenyítésben: a rajzfilmjelenetek hátterében megjelenő mellékszereplők között egyre több az azonos nemű szerelmespár” – hangzott el az előadásban. Hazánkban nemrégiben a Meseország mindenkié című meséskötet megjelenése kavart nagy port. Schittl Eszter rávilágított: ami igazán aggasztó, hogy óvodapedagógusoknak és alsó tagozatos tanítóknak szóló foglalkozástervezeteket is mellékeltek a könyvhöz. Ez összhangban lehetett azzal a felhívással, ami a mesekönyv megjelenése előtt egy hónappal már olvasható volt az egyik politikai párt honlapján, miszerint az LMBTQ-t reprezentálni lehetne a magyar óvodákban és az iskolákban is – vélekedett.
Miért jelent ez gondot? – kérdezhetnénk. Az UNESCO és az Egészségügyi Világszervezet (WHO) 9, illetve már 5 éves korú gyermekek esetében is ajánlja a pedagógusok számára, hogy különböztessék meg a biológiai és a társadalmi nemet. Csakhogy épp ez az az időszak, amikor szakemberek szerint meg kell erősíteni a gyerekeket nemi identitásukban, ennek elmaradása ugyanis súlyos személyiségzavarokhoz vezethet. Amellett, hogy ezeknek a nemzetközi szervezeteknek az ajánlásai figyelmen kívül hagyják a széles körű szakmai konszenzust, a szándék végrehajtása is kétséges. „Az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozata szerint a szülőknek joguk van tiltakozni az ilyen óvodai vagy iskolai nevelés ellen, több országban mégsem vehetik ki ezekről az órákról a gyermekeiket. Ez valójában jogsértő.”
Mit tehetnek a szülők?
Az igazolt forrásokból származó informálódás tétje, hogy a következő generáció biztonságban nőhessen fel – ezt már Szarka Miklós református lelkész, pár- és családterapeuta, pasztorálpszichológus mondta. Szerinte a szülők érzelemgazdagon és hitelesen megélt férfi-nő, valamint férj-feleség szerepe döntő a gyermekük nemi identitásának egészséges kialakulása szempontjából. A szülőknek tehát elsősorban önmagukon és a házasságukon kell elkezdeniük dolgozni, ha jót akarnak gyermekeiknek.
A gyermeknevelésben ezen kívül pótolhatatlanok az olyan visszajelzések, mint az, hogy „milyen ügyes kisfiú, vagy milyen ügyes kislány vagy” – tette hozzá a szakember. „Ennek elmaradása, csakúgy, mint a szóbeli vagy fizikai bántalmazás, az érzelmi ridegen tartás, a szülő távolléte vagy az, hogy más neműnek várták a gyermeket, bizonytalanságot kelthet a gyermekben a nemi identitás kialakulása idején.”
Oszlassunk el néhány téves mítoszt!
Szarka Miklós négy mítoszt oszlatott el előadásában. Szerinte nem igaz, hogy a homoszexualitás bizonyítottan veleszületett adottság, hogy a homoszexualitás és a heteroszexualitás egyformán szolgálná a testi-lelki egészséget, hogy aki vonzódást érez vele azonos nemű iránt, vagy azt terjesztik róla, az homoszexuális, és végül azt is cáfolta, hogy a homoszexuális orientáltság ne változhatna heteroszexuális orientáltsággá. „Noha hosszú az út – akár 2-4 évig is tarthat az önként vállalt terápia –, de a mély vágy a reintegráció irányába 20-30 százalékos eséllyel megszületik nagyrészt attól függően, milyen régóta rögzült valakiben a homoszexuális vágy reprezentációja.” Ez az arány épp akkora esélyt jelent, mint amekkora az alkoholelvonó terápia sikerességi rátája – érvelt.
Ha zavarban volnánk: 4 T
Bármilyen okból alakulhatott is ki zavar a nemi identitásban vagy a szexuális orientációban, a segítségért hozzánk forduló, krízisben lévő embernek – sokszor fiatalnak – nem vitapartnerre van szüksége, és az sem segít, ha bűnnek minősítjük a vágyait – hangsúlyozta a szakember, aki ehelyett a 4 T módszerét javasolja. „Ha egy gyermek a kételyeivel segítségért fordul hozzánk, vagy egy szülő az aggodalmaival megkeres bennünket, esetleg látjuk, hogy a közvetlen környezetünkben egy kamasz furcsán viselkedik, és megszólít bennünket, türelmesen hallgassuk meg. Másodszor: titkával együtt fogadjuk be. Ezekben a pillanatokban nincs helye az erkölcsi ítélettételnek, azt a krízisben lévővel szemben nem alkalmazhatjuk – mint ahogy a mentőorvos sem kéri számon a sérültet, hogy miért ivott, hanem az azonnali ellátásával van elfoglalva. Az apologetikai vitának is van helye, de máshol. Harmadszor: tartsuk meg a másik titkát, e nélkül ne várjuk, hogy megbízzon bennünk, negyedszer: kompetenciahatárainkat felismerve segítsük tanácsadóhoz, szakemberhez.”
Az egyház alapvonása a szentség
Ahogy arra a pasztorálpszichológus is utalt, az LMBTQ mozaikszó nemcsak eltérő szexuális orientációjú emberekhez, de a gendermozgalom alapvetéseihez is köthető. Mit kezdünk ezekkel? Más példáktól eltérően egyházon belül nem engedhetjük meg magunknak, hogy osztozzunk a mozgalom által vallott nézetekben. Az egyházban ugyanis mindez nem csupán etikai kérdés – mutatott rá előadásában Sándor Balázs református lelkész. „Ami a szentség ellen tör, az eleve nem is lehet az egyházzal azonos” – fogalmazott. A szentség, a tisztaság fogalmát bibliai alapokon kell újra megértenünk, mert ezek ma már az egyházban sem feltétlenül evidenciák. A lelkész hangsúlyozta: az egyház nem lehet hitvalló, ha nem hiteles a saját életében. Ebben az értelemben a rábízott igazság megmásításával szemben nem lehet toleráns. Ez azonban nem jelent egyet azzal, hogy erkölcstelen volna.
Fel kell zárkóznunk
Narratívaháború zajlik, az általunk ismert világ a szemünk előtt omlik össze, és folyamatosan pozíciókat vesztünk – sorolta Horváth Gergely rádiós műsorvezető. „Posztkeresztény korban élünk. Ami eddig természetes volt: hogy van Isten, van jó és rossz, és a közös erkölcsi alap, amin állunk, megkérdőjelezhetetlen – ma már nincs. Ráadásul, az LMBT évtizedek óta kiérlelt gondolati eszköztárral rendelkezik, miközben mi még lábalunk ki a kánaáni nyelvhasználatból.” Az egyháznak kidolgozott, átfogó és összehangolt kommunikációs stratégiát kell alkotnia – tette hozzá. „Nehéz terepen kell küzdelmet folytatnunk, mert az egy igazság áll szemben a végtelen belső igazságok rendszerével. Azt éljük meg, hogy keresztyén tanainkat gyűlöletbeszédnek vélik zsidó–keresztyén kultúránkban. De nem érdemes suttogva hirdetni az Isten Igéjét. Még ha így tennénk sem maradnánk érintetlenek ebben a korban: mindenképp konfrontálódni fogunk a korszellemmel.”
Hogyan kommunikáljunk?
„Minden dolgotok szeretetben menjen végbe” – idézte a Szentírást az előadó. „Ahhoz, hogy Jézusra tudjunk mutatni, olyan állapotba kell kerülnünk, hogy hiteles legyen a szavunk. Amit az LMBTQ-emberek keresnek, abban eligazítást tudunk nyújtani – feltéve, ha a keresésüket át tudjuk emelni egy happy enddel végződő történetbe.” A kommunikációs szakember végül néhány konkrét tanácsot is adott: „Mielőtt megszólalunk, vizsgáljuk meg, mi magunk hogyan élünk! Ne mutassunk idealizált képet, de legyünk hitelesek – ebbe belefér, hogy beszélünk a nehézségeinkről is. Hallgassuk meg a másikat! Ne ítélkezzünk! Ne beszéljünk indulatból! Találjuk meg azt a közlésmódot, amit a másik be tud fogadni! Figyeljünk rá, és kérdezzünk tőle! Minél jobban megismerjük őt, annál inkább tudjuk majd szeretni. Legyünk türelmesek, kísérjük a másikat, maradjunk vele kapcsolatban!” A sikerélményt számunkra az a néhány ember jelenti majd, akik végül eljutnak Isten Igéjéhez – zárta gondolatait. „Ha nem tárjuk eléjük az igazságot mi, akiknek ez a feladatunk, akkor ők kerülnek sokkal nehezebb helyzetbe.” El kell végeznünk a ránk bízott munkát – nem csak magunkért, másokért is.
A kommunikáció 4T módszere (Szarka Miklós):
1. Türelmesen meghallgatni
2. Titoktartás készségével befogadni
3. Titoktartással rászolgálni a bizalomra
4. Tanácsadóhoz, szakemberhez delegálni
Képek: Sándor Panna
A KÉSZ Egészség konzultáció előadásainak felvételét ide kattintva kérheti el.
A KÉSZ Egészség konzultációt az Alapjogokért Központ könyvadománnyal támogatta.