"Elméletben mindig is tudtam, hogy Jézus az egyetlen segítség, akire szükségünk van. Ám ezt egészen addig nem értjük meg, míg Jézuson kívül valóban nincs már senkink."
ismeretlen
Az engedelmesség és dicsőítés kötelékében:
Engedelmességgel kezdődik
A Zsoltárok könyve az 1. zsoltárral kezdődik, amely tudatosan az egész gyűjtemény élére helyezett bevezető. Az 1. zsoltár a Zsoltárok teljes könyvének fő témáját jelenti be. A fogság utáni didaktikus kegyességnek ad hangot, amikor a könyv elnyerte végső formáját. A Zsoltárok az engedelmességre való magabiztos felszólítással kezdődik, amely az engedelmesség következményéről biztosít. Az élet középpontjában a Tóra áll és az engedelmesség, melyre a Tóra Izráelt felszólítja. A Zsoltárok élén e zsoltár célja, hogy az összes zsoltárt a Tóra iránti engedelmesség jegyében olvassuk.[i] E zsoltár összefoglalja Izráel elbeszélésének teljes emlékét, és Isten szabadító és parancsoló jelenlétéről tanúskodik.[ii]
Az 1. zsoltárnak mint kezdőpontnak formája és szerkezete megerősíti a Tóra-hit mérvadó formáját és szerkezetét. Láthatjuk egyfelől a boldog, sikeres, áldott, szerencsés embert (1-3.v.; vö. Jer 17,7-8; Zsolt 112). Hallhatjuk stilizált formában, az ilyen ember hogyan él, és mi az eredménye az ilyen életnek. Az igaz ember kerüli a rossz kapcsolatokat, nem jár, áll vagy ül azokkal, akik a közösségi életre nézve ártalmasak. Az ilyen káros kapcsolatok helyett az áldott ember a parancsolat hagyományában gyönyörködik, egész életét a Tóra tanulmányozásának rendeli alá, és a Tórának szenteli még a szabadidejét is. Egészség és jólét az olyan élet eredménye, mely a rossz kapcsolatokat kerüli, és Isten jelenlétén és parancsán alapul. A kötelességen és jóléten nyugvó élet ezen megfogalmazása nem ismer félelmet, sem kételyt vagy kajánságot az engedelmes, hitben való élet egyszerű, megbízható eredményét illetően.
Ugyanez a magabiztosság látható a negatív részben (4-5.v.; vö. Jer 17,5-6). Akik nem engedelmeskednek a Tórának, olyanok, mint a polyva, melyet felkap a szél. A polyva metaforája valószínűleg fogságot sugall. De akármire is utal, az ilyen emberek a társadalomban nem rendelkeznek maradandó erővel. Az engedelmes emberek társaságában nincs tekintélyük, és hiányzik belőlük a rugalmasság, amikor az élet nehézzé és elviselhetetlenné válik.[iii]
Az 1-3. és 4-5. versek egyszerű ellentéte erkölcsileg koherens világot eredményez, melyben az emberi döntésé és emberi felelősségé a döntő szó. A világot a megfelelő következményekkel járó tettek összefüggő rendszere irányítja.[iv] Nincsenek határesetek és engedmények. A követelmények ismertek és teljesíthetők (ld. Deut 30,11-14).[v] A Zsoltárok bevezetőjeként ez a zsoltár kijelenti, hogy a Zsoltárok könyve az Istenben bízók örömmel engedelmes közösségének íródott, és szándéka azt létrehozni és hitelesíteni. A Zsoltárokban következő énekek az 1. zsoltár szándéka szerint a kegyesek fegyelmezett közössége számára íródtak, mely Isten szabadítását komolyan veszi, hiszi, hogy Isten parancsa az élet alapja, és megerősíti, hogy a parancsok tiszteletben tartása örömöt és jólétet eredményez. Az 1. zsoltár kategóriái szerint a Zsoltárok következő énekeit csak azok énekelhetik, akik az engedelmesség közösségének örömmel tagjai. Akik nem vallják ezt a makacs és magabiztos meggyőződést, a következő énekekben kevés táplálékot és értéket fognak találni.
Nyilvánvalóan jelentős feszültség van az 1. zsoltár megállapításai és aközött, ami a Zsoltárokban ez után következik. Ez a feszültség egyértelművé teszi, hogy az 1. zsoltár célja a Zsoltárok könyvének egy olyan olvasata, mely ellentétben áll a költemények mondanivalójával. Ha az 1. zsoltárt figyelmen kívül hagyva olvassuk a többi zsoltárt, azok kijelentik, hogy a gonoszok nem nyernek büntetést, és hogy maguknak az igazaknak is vannak kételyeik az ilyen megállapításokkal. Az 1. zsoltár azonban minden ilyen tapasztalatot eleve ki akar zárni. Valójában ez a kanonikus célja.
[i] Mays („The Place of the Torah-Psalms”, 4-5) írja: „A könyv bevezetőjeként az 1. zsoltár a Zsoltároknak erre a kegyességre és a Tóra-kegyességre gyakorolt hatására utal. Minden kategória, amellyel a zsoltárosok azonosítják magukat és köreiket – szolgák, alázatosok, az Urat félők, kegyesek – az 1. zsoltár fényében értendők.”
[ii] Hogy Jahve Izráellel való kapcsolatának két pólusa a szabadítás és parancs, ld. Emil Fackenheim, God's Presence in History (New York: Harper & Row, 1972), 14-16.
[iii] Ld. a Mik 2,5-öt annak szemléltetésére, ha valakit kizárnak az igazak közösségéből. A kizárás ilyen gyakorlása nemcsak az erkölcsiséget és kegyességet érinti, hanem meghatározó gyakorlati és társadalmi következményekkel is jár. Ez esetben a kizárás magával vonja a földbirtok tulajdonlásából való kizárást, amikor a földet az igazak közt újraosztják.
[iv] Ld. Robert Davidson, The Courage to Doubt (London: SCM Press, 1983), 20-23, értelmező megjegyzéseit.
[v] Walter Brueggemann, „Ά Shape of Old Testament Theology, I: Structure Legitimation”, CBQ 47 (1985), 28-46.