"Elméletben mindig is tudtam, hogy Jézus az egyetlen segítség, akire szükségünk van. Ám ezt egészen addig nem értjük meg, míg Jézuson kívül valóban nincs már senkink."
ismeretlen
Kegyesség és teológia
Hivatkozások
[1] Singer, I.B. A Sátán Gorajban. Budapest: Európa Könyvkiadó, 1979, 41.
[2] Singer, A Sátán Gorajban, 173.
[3] Wehmeier, S. (főszerk.) Oxford Advanced Learner’s Dictionary. Oxford: Oxford University Press, 2005, 1475.
[4] Az etimológiai és szótanulmányokból adódó tévutakhoz ld. Barr, J. The Semantics of Biblical Language. London: Oxford University Press, 1961; Carson, D.A. Exegetikai tévedések. Budapest: KIA, 2003.
[5] Wehmeier, S. (főszerk.) Oxford Advanced Learner’s Dictionary, 1140.
[6] Günther, W. “Frömmigkeit, Gottesverehrung [σέβομαι]”, Theologisches Begriffslexikon zum Neuen Testament (szerk. L. Coenen, E. Beyreuther, H. Bietenhard). Wuppertal: R. Brockhaus Verlag, 1971, 395-98, 395.
[7] Brueggemann saját történetével szemlélteti, hogy Biblia-értelmezésünk is “részint családi, szomszédi és baráti kapcsolatok története (szocializációs folyamat), részint pedig a hit hosszú, Isten irányította fejlődése”; Brueggemann, W. “Biblical Authority: A Personal Reflection”, Struggling with Scripture. Louisville-London: Westminster John Knox Press, 2002, 5-31, 10.
[8] Noha úgy látom, jelentős változás nem történt (ezért a jelen idő végig), itt és alább javarészt korábbi tapasztalataimra hagyatkozom. Azt is megjegyzem, hogy az alábbi öt kegyességi elv tekintetében a Biblia Szövetség tagjai és az ahhoz nem tartozók között gyakran olyan mértékű egyezés figyelhető meg, mely a különbségeket elhomályosítja.
[9] Ehhez ld. különösen Kraus, H.-J. Die Biblische Theologie: Ihre Geschichte und Problematik. Berlin: Evangelische Verlagsanstalt, 1974; Frei, H.W. The Eclipse of Biblical Narrative: A Study in Eighteenth and Nineteenth Century Hermeneutics. New Haven-London: Yale University Press, 1974.
[10] Szóbeli közlés.
[11] Szolzsenyicin, A. Ivan Gyenyiszovics egy napja. Budapest: Európa Könyvkiadó, 1963, 155.
[12] Bultmann igehirdetéseinek jelentős pietista hallgatósága volt, akiket Bultmann antropologikus megközelítése vonzott. Nota bene: “A teológia számomra antropológia”, mondá a nagy egzisztencialista újszövetséges.
[13] Kegyességi körökben szokás inkább “lelki”-ről beszélni. Ez részint egyezik azzal, amire én “teológia”-ként utalok, ám a “teológia” kifejezés nemcsak individuális, hanem társadalmi-közösségi, politikai, gazdasági szempontokat is tartalmazhat, ezért átfogóbb.
[14] A nyugati szellem-, kultúr- és teológiatörténet iróniája, hogy amíg több kritikus teológus számára a Biblia egzisztenciálisan nem feltétlenül létszükséglet, muzulmán országokban vagy Észak-Koreában Krisztus (prekritikus) követői csak az életük kockáztatásával olvashatják. Itt a megélhetés, ott az élet forrása.
[15] Brueggemann, W. Theology of the Old Testament: Testimony, Dispute, Advocacy. Minneapolis: Fortress Press, 1997, 2. Ehhez ld. még Gánóczy S.-Scheld, S. Kálvin hermeneutikája: Szellemtörténeti feltételek és alapvonalak. Budapest: Kálvin Kiadó, 1997.
[16] Brueggemann, W. Theology of the Old Testament, 9-15.
[17] Brueggemann, W. Theology of the Old Testament, 14.
[18] Brueggemann, W. The Covenanted Self: Explorations in Law and Covenant. Minneapolis: Fortress Press, 1999, 49-50. Brueggemann szerint a két legfenyegetőbb veszély a barbarizmus és nihilizmus, melyek ellen a Tízparancsolat Isten- és emberszeretete irányul; 49.
[19] Az 58. fejezet 14 verséből legfeljebb egy (58:13) érinti az individuáletikát.
[20] Úgy tűnik, amíg az isten szeretete magától értetődő volt az ókori világben, ezért nem kellett külön hangsúlyozni, a felebaráti szeretet tartalma kultúránként és társadalmanként változott, ezért újból és újból fel kellett szólítani Isten népét ennek gyakorlására. Furcsa módon ma a nyugati kultúrkörben az utóbbi a “magától értetődő”, az előbbi korántsem (ami nem jelenti azt, hogy a keresztényeket felesleges a felebaráti szeretetre biztatni). Isten Nyugat általi száműzetéséhez ld. Brueggemann, W. The Covenanted Self, különösen is 18-34.
[21] Ehhez ld. különösen Wright, N.T. Jesus and the Victory of God: Christian Origins and the Question of God, 2. kötet. London: SPCK, 1996.
[22] A kegyesség első fele, az Istennek való engedelmesség Brueggemann szerint “az ezzel a másikkal [Istennel] való kiegyezés folyamata, mely sem nem túlzottan meghunyászkodó, sem túlzottan ellenálló” (ti. Istennek); Brueggemann, W. The Covenanted Self, 2; ehhez ld. még az 1-8 oldalakat. A felebaráti szeretethez ld. különösen 76-90.
[23] Goldingay, J. “Theology and Canon”, TynBull 59 (2008) 1-26, 20-21.
[24] Ricoeur, P. Freud and Philosophy: An Essay on Interpretation. New Haven: Yale University Press, 1970, 496; idézi Goldingay, J. Theological Diversity and the Authority of the Old Testament. Carlisle: Paternoster Press, 1995, 131-32.
[25] Lonergan, B. “The Ongoing Genesis of Methods”, SR 6 (1976-77) 341-55, 355; idézi Goldingay, J. Theological Diversity, 132.
[26] A Deuteronomista Történetről írt valamelyik tanulmányában, a pontos hivatkozást nem találtam.
[27] Czövek T. “A protestáns dilemma”, /kozosseg/200804_index_protdilemma.php; megtekintve 2009. jan. 24-én.
[28] Itt nem tudom kifejteni, de ahogy az eddigiekből is kiderült, ez a szemlélet az egyház szerepét, küldetését felértékeli.
[29] Singer, I.B. A Sátán Gorajban, 187.